Kardashian-spelet har dragit in 365 miljoner
Uppdaterad 2015-03-19 | Publicerad 2014-10-22
Kim Kardashian har skäl att plocka fram skumpan och fira.
Tv-stjärnans mobilspelssatsning har belönat sig – med råge.
På bara fyra månader har ”Kim Kardashian: Hollywood” dragit in 365 miljoner kronor.
Mobilspelet ”Kim Kardashian: Hollywood” lanserades i juni i år och tog sig snabbt in på topplistorna. Det populära spelet, som låter användarna skapa en avatar och kriga om uppmärksamheten i ett virtuellt Hollywood, har nu dragit in hela 365 miljoner kronor via så kallade mikrotransaktioner (små köp av virtuella föremål inuti spelet).
Det rapporterar Venturebeat som även noterar att mobilspelsmarknaden växer rejält – till stor del tack vare dylika sociala spel.
Planerar expansion
Glu Mobile, som ligger bakom ”Kim Kardashian: Hollywood”, planerar nu att lansera spelet på Facebook för att ytterligare öka intäkterna.
Enligt analysföretaget Superdata är det bara en tidsfråga innan många fler kändisspel dyker upp.
– ”Kim Kardashian: Hollywood” förväntas trigga en hel våg av kändisbaserade sociala spel, säger Superdatas vd Joost van Dreuten till Venturebeat.
”Kändisar allt viktigare”
Van Dreuten hävdar att mobilspelsbranschen den senaste tiden fokuserat på hasardspel med anknytning till kända tv-serier och filmer, men att många spelföretag nu kommer positionera om sina marknadsstrategier efter Kim Kardashians framgångar.
– I takt med att mobilspelsmarknaden närmar sig den breda allmänheten så har reklamkostnaderna ökat, säger van Dreuten. Kändisar spelar en allt större roll både som ett sätt att driva annonseringen och göra spelen lönsamma.