Vi ska leka rockstjärnor – och bli skinnade
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-10
Aftonbladets spelredaktör om sanningen bakom Europa-lanseringen av "Rock band".
Historien är full av dem.
Naiva artister som blivit blåsta av sitt skivbolag. De som levde sin dröm utan att kolla dess finstilta konsekvenser.
Därför känns Europa-lanseringen av spelet "Rock band" extra passande.
Det är meningen att vi ska leka rockstjärnor.
Samtidigt som utgivaren Electronic Arts försöker skinna oss på pengar.
Aftonbladets Hollywood-korrespondent Magnus Sundholm promenerade häromdagen till en spelbutik i centrala Los Angeles. Han köpte "Rock band" till Playstation 3. Betalade etthundrasextionio dollar. Det motsvarar ungefär drygt tusen svenska kronor. I paketet ingick spelet, ett trumset, en gitarr och en mikrofon.
Några dagar senare gick Electronic Arts ut med prislappen för "Rock band" i Europa. Runt tvåtusenfyrahundra kronor för samma innehåll som i den amerikanska varianten.
Det låter som ett aprilskämt med passerat bäst före-datum.
Det är det inte.
Electronic Arts och utvecklaren Harmonix skyller på Europas tuffare skatteregler.
Det är en del av sanningen.
Men långt ifrån hela.
Det förklarar exempelvis inte varför utgivaren fattat beslutet att sälja spelet och instrumenten var och för sig. Den som köper "Rock band" behöver båda delarna. Man kan inte spela spelet utan instrumenten och vice versa.
Det är ett elakt sätt att lura konsumenten på pengar.
Inte undra på att fansen satt internetforumen i brand.
"Rock band" kommer till Europa den 23 maj.
Men med "Europa" menar Electronic Arts än så länge bara Tyskland, Frankrike och England.
Det är idiotiskt, i spelvärlden tar vi för givet att en spellansering i Europa också omfattar Sverige.
"Rock band" är en stundtals vansinnigt rolig upplevelse.
Men alla borde fortsätta spela konkurrenten "Guitar hero".
Ingen vill ju bli ännu en naiv rockstjärna.