Buzz – lär av ”På spåret”
Uppdaterad 2018-08-16 | Publicerad 2008-04-17
Sony tänker på ordet ”online”.
Jag funderar mest över ”På spåret”.
Vi är lite olika på det sättet.
Ni vet ju hur det ligger till. I höst börjar den artonde säsongen av Sveriges mest framgångsrika edutainmentserie, ”På spåret”. Långköraren röstades fram till årets tv-program av svenska folket. Det låg stadigt på två miljoner tittare.
Svenskar älskar att underhållas och utbildas samtidigt. Gärna med en liten göteborgsk ordvits på köpet. Det är kanske det enda folkhem vi har kvar.
Frågesportspelet ”Buzz!” till Playstation 2 har blivit en stor framgång för Sony. Och varje del som lanserats har översatts till svenska. Felix Herngren har agerat lekledare, vi framför tv:n har tävlat med varsin mentometerknapp.
Trådlösa buzzers
Nu tar ”Buzz!” steget till Playstation 3. Med maskinen uppkopplad mot internet är det meningen att vi ska tävla soffa mot soffa. Vi kan skapa våra egna frågepaket och låta andra spelare ta del av dem. Och med på köpet följer äntligen trådlösa buzzers.
Det är en naturlig och nödvändig utveckling i spelvärldens onlinerace.
Men Sony borde dessutom ägna större kraft att se över de hittills hårt nöjesfokuserade kategorierna. Och de borde skapa titlar skräddarsydda för den svenska marknaden. Jag vill se titlar som ”Buzz!: Svenska kungar”, ”Buzz!: Landet runt” och ”Buzz!: The Herman Lindqvist edition”.
Jag är lite trött på att uppge Sugababes originalmedlemmar.
Det är roligare att svara på frågor om slaget vid Lützen.
Ingvar Oldsberg och två miljoner vetgiriga lär hålla med.