Spel med sällsynt dragningskraft
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-14
Den ironiska generationen måste ta ett djupt andetag.
Det börjar med brådmogna tonåringar, en rollfigur som heter Jean-Eric och ett ledmotiv som går ut på att vi alla delar samma värld.
Den azurblå undervattensexpeditionen ”Endless ocean 2” lämnade självdistansen på land, det förstår man redan innan panflöjten ljuder.
Men så är det väl med meditation.
För ”Adventures of the deep” äger en sällsynt hypnotisk dragningskraft. Att dyka runt bland djurencyklopedin, studera hajar och sköldpaddor skulle få Wii:s kommande pulsmätare att somna – men det är själva poängen.
Ändå har studion Arika begåvat uppföljaren med delvis ny speldesign, tydligare mål och Pulsar – ett ”vapen” med vilket man bland annat kan söva rovdjur. Det är så nära ”Adventures of the deep” kommer ”Bioshock 2”.
Med tanke på att ”Endless ocean 2” är ett spektakulärt och emellanåt slående vackert interaktivt akvarium saknar det egentligen bara en sak för att konkurrera med ren National Geographic-porr – högupplöst grafik.
Men säg inte det till Nintendo.