Hörs inte bland skotten
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-21
Haze får inte fram budskapet
Ska man berätta en historia om svåra ämnen är det en fördel om ens produkt inte är mer tragisk än problemen den tar upp.
Försenade ”Haze” skulle bli den stora Playstation 3-shootern i väntan på det ännu mer uppskjutna ”Killzone 2”. Det skulle ta sin genre till helt nya nivåer, inte bara med revolutionerande AI och grafik av sällan skådad kaliber, utan främst med en berättelse som utvecklaren Free Radical kallat en ny ”Apocalypse now”. Det har varit löften så monumentala att inget annat spel i genren någonsin levt upp till dem: ”vi gör inte ett krigsspel, vi gör ett spel om krig.
Problemet är bara att ”Apocalypse now” inte handlade om att skjuta besinningslöst på allt som rör sig i sex timmar. Free Radical gör sitt yttersta för att säga relevanta saker om propaganda, maktmissbruk och – årets trend i actionfacket – kriget som ekonomisk motor i en framtid så nära att man tycker sig se glimtar av den på nyheterna varje dag. Tyvärr är de uppenbart underkvalificerade för uppgiften. Ett fåtal scener träffar så hårt att de lämnar blåmärken efter sig, men de flesta poänger har svårt att göra sig hörda mellan skottväxlingarna.
Genren har också fördjupats så mycket de senaste åren att Free Radical inte längre bottnar i den – och då hjälper det inte att de försöker rädda sig med lånade simdynor. De tekniska skillnaderna mellan de två sidor man får slåss för är försumbara, fordonssekvenserna under all kritik, nivådesignen lika levande och öppen som ”House of the dead”. Kriget blir ironiskt nog precis det prickskytte med rörliga måltavlor spelets blodtörstiga soldatkarikatyrer ser det som.
Inte ens Francis Ford Coppola hade kunnat göra en klassiker av de här råvarorna.