Mördande reklam...
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 1999-11-08
Vilket marknadsföringstrick.
Grand theft auto
- ett tekniskt risigt lågbudgetspel med tvivelaktig spelidé moraliskt: stjäl bilar och begå brott av alla de slag. Alla som kommer i vägen kan skjutas eller köras över, inklusive poliser.
Media får upp ögonen för spelet, ondgör sig över våldet - och marknadsförarna myser. Ny reklamkampanj och försäljningssuccé.
Här är uppföljaren
GTA 2
- som nu backas upp av tung, hipp marknadsföring för åtskilliga miljoner.
Men GTA 2 är faktiskt bra. I grunden finns nämligen gedigen spelkänsla. Spelaren är fri att ta vilka uppdrag han vill - eller bara röja runt i staden i sin nystulna bil och lyssna på bilstereons schysta musik.
Nyheterna i tvåan är få. Det finns förstås mer vapen. Nu kämpar också olika gäng om herraväldet i staden och det gäller att välja sina vänner väl.
Tyvärr är både Playstation- och pc-versionerna fortfarande fula och ryckiga.
Våldet, då? Ja, samma urskillningslösa pixelmassmord fanns redan i
Commando
i början av 80-talet. GTA 2 klarar sig inom smaklighetens gräns eftersom spelaren inte tvingas in i våldshandlingar.
Den som vill ha lagom pulshöjande action blir inte besviken.
Henrik Rudin