Oljejätten vill vara miljövänlig – i datorspel
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-11
BP köper reklamplats på sol- och vindkraftverk i kommande ”Sim City”
Strategispelet "Sim City societies" blir miljövänligt.
Ändå har förläggaren Electronic Arts valt att samarbeta med oljebolaget BP.
– Risken är att man lurar konsumenten, säger Alexander Chamberland, språkrör för Grön Ungdom.
Serien "Sim City" är föregångaren till "The Sims" och har sålt i 18 miljoner exemplar. I november kommer nästa del, "Sim City societies". Som vanligt domineras innehållet av möjligheten att bygga sin egen drömstad och samtidigt hålla invånarna på gott humör.
Den här gången sker det lättast genom att satsa på miljövänlig energi. Det är visserligen billigare att välja kolkraft men eftersom utsläppen är större vill folk betala mindre i skatt och kostnaderna för sjukvård skenar.
Det är då gigantiska (23 miljarder dollar i vinst i fjol) oljeföretaget BP – British Petroleum – kliver in. För väljer spelaren istället exempelvis sol- eller vindkraft kommer de att förses med BP:s logotyp.
Greenwashing
– Det låter som ett typfall av "greenwashing", där ett företag vill skapa en bild av att de är ekologiskt hållbara trots att de egentligen inte är det, säger Alexander Chamberland.
Enligt en artikel i New York Times vill BP i samarbetet med Electronic Arts lära spelare att energiförbrukning med elektricitet har större del i växthuseffekten än transporter.
Oljeutsläpp i Alaska
Vad de inte vill lära spelare är att BP misstänks vara ansvariga för att ha läckt ut en miljon liter råolja i Alaska, att de kritiserats för att ignorera mänskliga rättigheter och det var slarv och ekonomiska nedskärningar som låg bakom en explosion på ett raffinaderi i Texas där 15 människor omkom.
Electronic Arts motiv för att använda BP i "Sim City societies"?
New York Times skriver att BP betalat EA en summa för att få sätta sin logotyp på miljövänlig energi. Det är inte känt hur stort belopp det rör sig om.
"Sim City societies" släpps till PC den 15 november.