Finalisten är redan en popstjärna
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-09-14
Cornelia har släppt skivor med gruppen Popshop
Tittarna utsåg Cornelia Dahlgren till vinnare av gårdagens "Idol 2004"-tävling.
Men få vet att hon redan har lanserats stort som popstjärna.
- Det var den bästa skolan man kan få, säger hon.
TV 4:s talangsåpa "Idol 2004" går ut på att ta fram Sveriges nya stora popidol.
Cornelia Dahlgren, 26, och Geraldo Sandell, 16, tog i går ett steg närmare det åtråvärda förstapriset - ett guldkantat skivkontrakt.
Tittarna röstade fram dem som överlägsna vinnare av den första kvaltävlingen, som ger dem en plats bland de tio finalisterna.
- Jag är skitglad och förvånad. Jag tycker inte själv att jag gjorde det bästa sångframträdandet, sa Cornelia Dahlgren efter direktsändningen i går.
Segern var dock inte hennes första framgång som artist.
Som sångerska i popgruppen Popshop, från Kalmar, har hon spelat i P3:s "Sommartoppen" och haft en stor radiohit med singeln "Piece of cake".
På debutskivan "How to tango", som hårdlanserades 2002, medverkar några av Sveriges främsta producenter och låtskrivare. Bland annat en person med kopplingar till BMG - bolaget som ska ge ut "Idol 2004"-vinnarens skiva.
- Jag slutade i Popshop för ett år sedan. Det var den bästa skolan man kan få. Jag fick spela på klubbar och lärde mig mycket om hur det är att arbeta i branschen, säger Cornelia Dahlgren.
Swartlings favorit
Peter Swartling, "Idol 2004:s" juryordförande, fick kännedom om Cornelia Dahlgrens tidigare karriär för ett par dagar sedan.
- Jag vet inte om det här är ett regelbrott. Det får du ta med TV 4. Det enda jag vet är att jag gillar henne skarpt.
Enligt TV 4:s Magnus Törnblom tillåter reglerna att en artist har gett ut skivor tidigare, förutsatt att han eller hon inte är kontrakterad när de går in i tävlingen.
- Så i det här fallet är det inget problem, säger han.
Fredrik Svedjetun