SVT:s nya stil
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-20
Sveriges television sminkar om sig och får ett ansiktslyft.
På måndag lanseras SVT:s nya grafiska profil.
– Vi vill inte att folk ska tröttna, säger Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SVT.
Sveriges television byter sin grafiska profil i samtliga kanaler.
SVT 1 blir ”mer lekfull” och SVT 2 ”mer klassisk”.
”Grafik blir gammal”
Den förändring som tittarna först kommer att möta är de nya logotyperna. Borta är den delvis transparenta femklövern ovanför kanalens siffra – och bakgrunds- plattorna har fått nya färger.
– Grafik blir gammal och omodern efter ett tag. Vi vill inte att tittarna ska tröttna. Och förändringen är ett sätt att stödja vår nya utbuds- strategi, hur vi vill profilera våra kanaler och vad vi vill erbjuda i varje kanal, säger SVT:s kommunikations- direktör Helga Baagøe till aftonbladet.se.
Även nya vinjetter och en ny rörlig grafisk design lanseras på måndag.
Över en miljon kronor
Hur mycket det har kostat att ta fram och införa den nya grafiska profilen vill hon däremot inte berätta.
Men ligger det inte i licensbetalarnas intresse att få veta hur mycket en sådan här förändring kostar?
– Licensbetalarna ger oss sina pengar för att vi ska förvalta dem väl. Det tror jag att vi gör och jag hoppas att tittarna tycker det.
Handlar det om mer än en miljon kronor?
– Ja, det handlar om mer än en miljon kronor, men inte mycket mer.
Vad innebär ”inte mycker mer”?
– Mer än så vill jag inte berätta.
Fotnot: På www.dittsvt.se kan du se mer av SVT:s nya grafiska profil.