Tittarsiffrorna för ”Drag race Sverige” störtdyker – SVT:s besvikelse
Sjönk med över en halv miljon
Publicerad 2023-03-25
Tittarna sviker ”Drag race Sverige”.
SVT är nu besvikna över de låga tittarsiffrorna.
”Det är sämre tittning än vad vi hoppats på”, skriver Sindre Lind-Åkerblom, marknadsförare på SVT, i ett mejl.
Det första avsnittet av dragqueen-tävlingen ”Drag race Sverige” hade 726 000 tittare. Det sändes då direkt efter semifinalen i Melodifestivalen.
När andra avsnittet släpptes var det endast 187 000 som bänkade sig hemma framför tv-apparaterna.
”Det är sämre tittning än vad vi hoppats på”, skriver Sindre Lind-Åkerblom, marknadsförare på SVT, i ett mejl.
SVT hoppas på fler tittare
Den amerikanska förlagan ”RuPaul’s drag race” har rönt stora framgångar på bland annat Netflix. SVT hoppas nu att tittarna ska hitta till den svenska versionen inom en snar framtid.
”Programmet är bara i sin linda och vi tror absolut att det kommer hitta sin publik, särskilt på SVT play”, skriver Lind-Åkerblom.
”Drag race Sverige” sänds på söndagar klockan 21.00 på SVT och på SVT play.