SVT:s storsatsning ”The Spiral” floppade
Uppdaterad 2012-09-18 | Publicerad 2012-09-17
Efter tre avsnitt är SVT:s storsatsning ”The Spiral” nere på drygt 300 000 tittare.
– Det var verkligen tuff konkurrens, säger dramachefen Christian Wikander.
Tre avsnitt.
Så långt har SVT:s storsatsning ”The Spiral” hunnit gå i höst.
Men än så länge är det ingen tittarsuccé. Senaste avsnittet sågs av bara 339 000 tittare, enligt siffror från MMS.
– Det var verkligen tuff konkurrens. Men för vår del väntar vi med att göra någon större analys, säger SVT:s dramachef Christian Wikander.
Kan vara med på event
The Spiral, med Tuva Novotny i en av rollerna, är en så kallad transmedial tv-serie. Det innebär att tittarna, förutom att följa handlingen i rutan, även kan delta själva i ett spel på nätet – men också i verkligheten.
– Det kan handla om allt från att lösa väldigt enkla saker på nätet, till att faktiskt vara med på event ute i verkligheten. Publiken väljer själv hur mycket de vill engagera sig.
Kan konceptet vara för invecklat för att orka ta till sig?
– Nej, det tror jag faktiskt inte. Tittar du på de tre sända episoderna skulle jag bli förvånad om du upplever det som komplicerat. Själva serien är ju startpunkten. Sen, beroende på hur mycket du vill engagera dig, blir det mer och mer komplicerat och utmanande.
Har du någon uppfattning om hur många som faktiskt har engagerat sig i den interaktiva delen?
– Nej, inte än. Jag har lite siffror, men är inte beredd att kommunicera dem eftersom jag än så länge inte vet hur sanna de är.