Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Dirawi om SVT:s debatt: ”Ignorant och diskriminerande”

Uppdaterad 2015-10-04 | Publicerad 2015-10-03

SVT: ”Väldigt starka ord”

Debatten om H&M:s slöjreklam är extremt underlig.

Det anser Gina Dirawi, som nu riktar hård kritik mot SVT.

– Kvinnor världen över är förtryckta, det har inget med en bit tyg att göra, skriver programledaren.

Nyligen lanserade H&M en reklamfilm där kvinnor som bär slöja och hijab poserar i kedjans kläder. Reklamfilmen har blivit en snackis och i torsdags valde SVT Debatt att ta upp frågan. I programmet diskuterades det bland annat om kvinnor med sjal bör representeras hos klädjättar.

Det har fått programledaren Gina Dirawi att ryta ifrån.

– Det är extremt underligt att en kanal som SVT ställer en sådan fråga. Jag finner det ignorant och diskriminerande. Under flera års tid har muslimska kvinnor förminskats till förtryckta kvinnor utan röst som västvärlden ska ”frigöra”, skriver hon på Instagram och fortsätter:

– År efter år har vi muslimer fått sitta där i tv-sofforna och förklarat för människor hur våra kvinnor inte är förtryckta och hur våra män inte är tyranner som spränger byggnader för att sedan komma hem och slå sönder oss.

”Patriarkatet påverkar oss alla”

Gina Dirawi tycker att debatten både är fånig och uttjatad.

– Kvinnor världen över är förtryckta, vi alla har varit det på nått sätt, det har inget med en bit tyg att göra. Patriarkatet påverkar oss alla, dålig ekonomi, fattigdom, dålig utbildning osv, många faktorer skapar förtryck.

Hon vänder sig också mot att man drar in terrorsekten IS i debatten.

– Man säger att det är farligt att man visar kvinnor med sjal i reklam samtidigt som IS sprider sig över en hel värld. Det är en väldigt underlig tes då en stor del av de människor IS har mördat är just muslimer. IS rör sig över Mellanöstern, inte västvärlden. Borde det inte vara tvärtom om det nu hade med religion att göra?

”Hur kan det vara fel?”

Gina Dirawi avslutar med att försvara H&M:s reklamfilm.

– Hur kan det vara fel att människor världen över ser en reklam och faktiskt känner sig representerade? Kära västvärld, vi är inga ni ska rädda, det enda vi vill ha är våra rättigheter, precis som ni. Det skulle också vara skönt att sluta leva under de förutsättningar som skapas av den skeva bilden media skapat om oss.

– Den har försvårat våra liv och vi är trötta på det. Som tur är strävar vi alla efter frihet. En frihet som innebär att vi alltid ska försvara en människas rätt till att klä sig som den vill. Vare sig det handlar om att klä av eller på.

SVT: ”Inte det minsta konstigt”

Martin Jönsson är projektledare för ”SVT Debatt”:

– Jag tycker att Gina Dirawi använder sig av väldigt starka ord men hon får tycka vad hon vill. Och det är väl så klimatet är där ute, man ska ta till stora ord om man vill höras. Men jag tar inte jätteallvarligt på det, säger han till Nöjesbladet.

Han anser inte heller att frågan är problematiskt att debattera.

– Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att vi tar upp den här debatten. Den här reklamfilmen har fått kritik och det är inte särskilt svårt att hitta de kritiska rösterna eftersom att de finns i det offentliga samtalet och i politikens mittfåra. Många har reagerat väldigt kraftigt.

Martin Jönsson säger sig också vara van vid att den här typen av kritik riktas mot ”SVT Debatt”.

– Det är inte första gången vi stöter på detta. Någon blir jätteupprörd över en viss fråga och oftast hänger det ihop med att man sympatiserar med den ena sidan så till den vida grad att man tycker att den andra sidan över huvud taget inte ska höras, säger han och tillägger:

– Men det är vår uppgift att ta de samhällsdebatter som finns.