Kritik mot Måns dubbelspel
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-18
Programledare för Melodifestivalen – och reklamansikte för Seat.
Nu får Månz Zelmerlöw kritik av facket för sina dubbla roller.
– Det är olyckligt, säger Rino Rotevatn på SVT:s journalistklubb.
Måns Zelmerlöw, 23, har i flera veckors tid lett Sveriges största public service-program Melodifestivalen – och är dessutom högaktuell i SVT:s kommande lördagsunderhållning ”Jakten på Julia”.
Samtidigt frontar han lanseringen av bilmärket Seats nya ”music line”-modell – vilket strider mot SVT:s regler om att medarbetare inte får göra kommersiell reklam.
I Nöjesbladet i går försvarade SVT dubbelspelet med att bilkampanjen startade efter Melodifestivalen och att Måns Zelmerlöw medverkar i ”Jakten på Julia” som artist och inte som programledare.
”Det är olyckligt”
Men enligt facket är situationen allt annat än idealisk.
– Måns har i egenskap av programledare agerat som SVT:s ansikte utåt och då är det olyckligt att han i direkt anslutning till detta förekommer i en stor reklamkampanj. Det kan påverka förtroendet för public service, säger Rino Rotevatn, ordförande i SVT:s journalistklubb.
SVT-profilen Anne Lundberg, 43, som är med i fackklubben, ser också problematiken i situationen.
– Det är jätteviktigt att man har den här diskussionen, och att man verkligen pratar om det varje gång ett sånt här exempel dyker upp, säger hon.
Aftonbladets