Jag hör Petter men ser bubbelvatten
Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2011-07-20
I gymnasiet fick Petter mig att paja ett tak i Sälen. Elva år senare att tänka på bubbelvatten.
Jag vet vad som hände.
Jag har ett fint Petter-minne. När jag och mitt gymnasiegäng firade sista året i grundskolan genom att råka riva hela haket (en minimal skidstuga i Sälen) till Petters ”Så klart”.
I går kväll stod han på allsångsscenen i pösiga jeans, stora vita gympapjuck, keps på huvudet och vevade med armen till sin egen rapp. Ett framträdande med coola Vanessa Falk som förvandlade ”Stockholm i mitt hjärta” till en hit.
Men showen fick mig inte att tänka på den där ”vilda” helgen i fjällen.
Utan på Loka.
Ja ni vet, det där bubbliga vattnet i massa smaker som gör att man rapar medan man äter.
Sveriges mest kända rappare har av en anledning (läs: pengar och marknadsföring) valt att samarbeta med dryckesföretaget, de släpper två låtar tillsammans under titeln ”Loka feat Petter”.
När jag går in på företagets hemsida möts jag av Petter med ett guldankare på en fet guldkedja runt halsen. Det går väl bra nu.
Jag förstår grejen. Eftersom artister i dag inte längre tjänar deg (som Petter skulle ha sagt) på det traditionella viset, via skivförsäljning, måste de hitta nya sätt. Och Petter är inte den enda kändisen som sålt sitt namn för kommersiella syften.
Vi har EMD som sponsras av Santa Maria. Dilba av Rusta. Och Sveriges coolaste duo Rebecca & Fiona, även de av bubbeldryckesföretaget.
I dealen ingår också att andra artister tolkar Petters nya singlar á la tv-programmet ”Så mycket bättre”. Han fortsätter med ett vinnande koncept, även om det måste kännas snopet att hans mest spelade låt är Septembers briljanta version av ”Mikrofonkåt”.
Jag menar inte att såga Petter.
Utan vill snarare belysa artisternas nya verklighet för att kunna nå ut till sin publik och leva på musiken.
Artister, som för några år sedan ”hade råd” att dissa unika marknadsföringstillfällen som Allsång på Skansen och Melodifestivalen kan inte längre ducka för dess enorma genomslagskraft.
Petter kommer förmodligen inte att riva fler hak i framtiden.
Inte jag heller för den delen.