Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Da Vinci-koden kan vara rätt ute

Publicerad 2012-09-20

Nya papyrusfyndet: Jesus var gift – präster kan ha levt i celibat i onödan

Jesus var gift.

Han kan ha fått barn.

Och frugan kan ha blivit hans lärjunge. Eller?

Benedikt XVI.

Senaste nytt om Jesus: en liten papyruslapp från 300-talet där Han talar om ”min hustru”.

Dessutom säger Han att hon kommer att kunna bli Hans lärjunge.

Så mycket mer står det inte på den lilla lappen som nu har blivit en världs­nyhet.

Men om Herren hade en hustru faller hela det katolska kravet på att präster – i Jesu efterföljd – måste leva i celibat.

Och om hon dessutom skulle kunna bli hans lärjunge? Var hamnar man då i diskussionen om kvinnliga präster?

Guds rottweiler

Papyrusbiten presenterades i förrgår av Karen King, historiker vid Harvard­universitetet, vid ett möte i Rom.

Den är skriven på koptiska och var den kommer ifrån är hemligt. Ägaren vill vara anonym.

Åtskilliga kyrkor och samfund har inga problem med kvinnliga präster. Eller med präster som gifter sig och skaffar barn. Fast den ärkekonservative påven Benedictus XVI, även känd som Guds rottweiler, håller envist fast vid det gamla och beprövade.

Sveriges katolske biskop Anders Arborelius befinner sig på Island men kommenterar den nya lilla lappen för Aftonbladet i ett mejl:

”Det rör sig nog om ett fragment från en av dessa irrläror som dök upp ganska tidigt. Om det nu inte är en bild liksom hos Paulus som talar om kyrkan som ’Kristi brud’”.

Om Jesus var gift – borde då inte katolska präster också kunna gifta sig?

”Det finns faktiskt gifta katolska präster inom de orientalisk-katolska kyrkorna – liksom före detta protestantiska präster som konverterat och prästvigts katolskt (sju sådana i Sverige)”.

Jesus ättlingar

Pastor Gunnar Samuelsson, expert på Nya testamentet och lektor vid Göteborgs universitet, säger att den här typen av fynd blivit vanligare sedan Dan Brown kom ut med ”Da Vinci-­koden” som delvis handlar om att Jesus fått barn som lever vidare in i våra dagar.

– Men han kom inte med något nytt förutom sin nytolkning av da Vincis målning ”Den sista måltiden”.

Han tillägger:

– Enligt Brown skulle Jesu ättlingar finnas i Paris. Det borde gå att hitta dem i så fall. Det är väl bara att leta efter folk som går omkring med en gloria på sig.

ANDRA KRISER FÖR KATOLSKA KYRKAN

Kyrkan har tidigare förnekat att Big bang ägt rum och hävdat att Gud skapade världen på sju dagar.

I år på trettondagen talade påven Benedikt XVI inför tusentals åskådare i Peters­kyrkan – och slog ihop två flugor i en smäll. Han menade att Gud låg bakom Big bang.

Redan under medeltiden var det känt att jorden är rund och inte ligger i universums centrum, vilket kyrkan hävdade.

Vetenskapsmän som Galileo Galilei bevisade att det var solen allt kretsade kring och dömdes till livstids fängelse efter bråk med påven.

Först 1992 erkände påven Johannes Paulus II att det var ett misstag att döma Galilei.

ANNONS