Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Entreprenören som gjort succé på nätet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-09

Säljer stora skor på nätet

Fredrik Hammarqvist har gjort karriär av sitt eget intresse – att hitta snygga skor för stora fötter.

Att det skulle vara en butik på nätet var en självklarhet.

– Kundkretsen är så begränsad att jag redan från början var beroende av kunder från andra länder, säger Fredrik Hammarqvist.

Att hitta kunder som behöver skostorlek över 47 är inte det lättaste. Framförallt är det basketspelare med Shaquille O'Neal i spetsen som blivit kända för sina riktigt stora fötter.

Men det finns en liten andel "vanliga män" som också behöver riktigt stora skor. Att erbjuda Skor i storlek 47-52 är idéen bakom nätaffären Grandshoes.se

Har själv stora fötter

På hösten 2007 bestämde sig Fredrik Hammarqvist på att satsa på sin idé att starta en skobutik på nätet för män med stora fötter. Att utbudet var litet visste han om – Fredrik har själv storlek 49 i skor.

Gjorde succé

När Fredrik startade Grandshoes.se var det en omedlbar succé redan efter första året blev han omnämnd som en av raketerna bland e-handlare, av Posten, då hade omsättningen ökat med 200 procent från år ett till år två. Och framgångarna fortsätter idag ligger omsättningen på runt 2 miljoner och kunderna finns i 25 olika länder.

– Nu kan jag så smått börja försörja mig på e-butiken, säger Fredrik.

Att det blivit en sådan framgång tror Hammarqvist beror på att det är en så nischad marknad. Kundkretsen är begränsad men även utbudet av handlare.

– Det blir svårt att som liten nischbutik att konkurrera med de stora kedjornas priser. Som specialist i en nisch är mitt främsta konkurrensmedel ett utbudet som inga stora spelare kan eller vill erbjuda sina kunder, säger han.

Över 10 000 i Norden

Att starta e-butik har de senaste åren blivit mycket populärt. Just nu finns det runt 10 000 e-butiker i Norden berättar Arne Andersson, e-handelsspecialist på Posten.

– Konkurrensen är naturligtvis stor så det gäller att sticka ut. Service är viktigt men det är såklart bra om man vara väldigt nischad, säger Arne Andersson.

För att bli en raket bland e-handlare krävs det enligt Andersson bland annat att e-butiken är enkel, tydlig, kreativ, innovativ, spännande och underhållande.

– Vi vill att e-handlarna ska inspirera varandra och bli ännu bättre, säger Andersson.

Följ ämnen i artikeln