Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Det blir kaos och förvirring”

Uppdaterad 2015-12-11 | Publicerad 2015-12-10

Resenärer och tågpersonal är mycket kritiska till planen på id-kontroller för tåg- och bussresor från Danmark. Man varnar för pendlingskaos och ett ekonomiskt avbräck för Skåneregionen.

– Det är vansinnigt. Hela regionen kommer drabbas av detta. Viljan att söka jobb i Danmark kommer definitivt minska, säger Daniel Hansson, resenär.

Under onsdagen meddelade Morgan Johansson (S), justitie- och migrationsminister, att allt är klart – den 4 januari blir det id-kontroller för tåg- och bussresor från Danmark till Sverige. Syftet är att minska antalet flyktingar som tar sig till Sverige.

Resenärer är mycket kritiska till förslaget. Många anser att pendlare kommer drabbas hårt då en resa mellan länderna kan ta dubbelt så långt tid.

– Det är en onödig komplikation för pendlare. Jag har klasskamrater som reser från Danmark. De kommer säkert skippa en del lektioner för att resan tar tid. Det är verkligen inte bra, säger Mark Kisch, 20 år, student.

Kompakt kritik

Tågresenären Daniel Hansson menar att det blir ett ekonomiskt bakslag för regionen – då folk kommer dra sig för att söka arbete på andra sidan sundet.

– Regeringen vill visa handlingskraft utan att riktigt tänka över konsekvenserna. Det kommer få ekonomiska konsekvenser. När det tar lång tid att pendla så är det klart att det påverkar viljan att söka jobb i Danmark, säger han.

Tanken är att id-kontrollen ska genomföras vid det sista tågstoppet innan Sverige – Kastrup. Där får resenärer kliva av tågen och dirigeras upp i flygplatsterminalen för att legitimera sig.

”Kallar det myllertåg”

De som har giltig legitimation och resehandlingar får sedan gå ned på perrongen och åka vidare mot Sverige.

– Det är inte bestämt ännu om tågen ska vänta på passagerarna, eller om passagerarna får vänta in nästa tåg. I dagsläget arbetar vi utifrån hypotesen att tågen kör vidare och passagerarna väntar, säger Ulrika Mebius till Dagens industri.

En resa som vanligtvis tar cirka trettio minuter kan bli utsträckt till en och en halv timme om resenärer tvingas ta nästa avgång till Sverige.

– Det kommer bli förvirring och kaos. Passagerarna kommer bli arga, säger Linus Tuohea, lokförare Skånetrafiken.

Mellan klockan 6 och 8 på morgonen är det rusningstrafik över Öresundsbron. Då brukar det, enligt Linus Tuohea, vara mellan 700 och 800 personer på varje tåg.

– Vi kallar det ”Myllertåg”. Folk sitter och står över allt i tågen. Det kommer bli mycket besvärligt att kontrollera alla dessa människor, säger han.