Tusentals kunder hos Telia fick dubbla räkningar
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-31
Räkningen drogs dubbelt från kontot: samma fel inträffade i juli
Telia har dragit dubbla mobilräkningar för tusentals kunder.
Felet inträffade i dag.
– Vi har inte riktigt klart för oss vad som har hänt, och ber om ursäkt till alla drabbade, säger Hans G Larsson vid Telia.
Men exakt samma fel inträffade i juli – för samma kunder.
I dag har tusentals mobilkunder hos Telia felaktigt fakturerats dubbelt via autogiro.
Telia jobbar just nu för att åtgärda felet och alla drabbade kunder kommer att få pengarna som dragits tillbaka.
Hur felet kunde inträffa är oklart, men enligt Telia så verkar det röra sig om den mänskliga faktorn.
– Det började med att vi upptäckte att det var fel i datumet på originalfakturan och det skulle åtgärdas. Men när det nya datumet skickades till bankgirocentralen så blev det dubbla poster istället, säger Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia.
Tusentals har drabbats
För kunderna innebar det att mobilräkningen drogs två gånger från kontot, istället för en gång.
– Vi ska försöka få ut ett sms till kunderna som drabbats där vi berättar vad som har hänt, säger Hans G Larsson.
Vid 17.00 tiden i dag ska samtliga kunder ha fått ett sms.
Allt som allt har cirka 4000 kunder drabbats runt om i Sverige.
Felet inträffat tidigare
I månadsskiftet maj/juni så inträffade exakt samma fel och tusentals kunder hos Telia blev dubbelfakturerade.
Men ironiskt nog så är det samma kunder som drabbades då som blivit av med pengar i dag.
– Det var en liknande händelse när det blev dubbla poster som nu. Dessvärre är det ungefär samma kunder som drabbades nu som då. Men det verkar röra sig om en slump att det just rör de personerna igen, säger Hans G Larsson.
– Det här får inte hända, det ska inte hända, och vi jobbar nu får att reda hur det kan ha inträffat, och vi beklagar verkligen det som har hänt, säger han.