Kommunens ilska efter elsparkcykelkupp: ”Så respektlöst”
Uppdaterad 2021-09-21 | Publicerad 2021-09-19
I veckan fick Gävle och Växjö oväntat besök.
Norska företaget Ryde placerade ut elsparkcyklar på gatorna – mot kommunernas vilja.
– Det är så respektlöst. Handhavandet här är inte klädsamt, säger Sofia Stynsberg (M) på tekniska nämnden i Växjö.
Flera företag har frågat Växjö kommun om de får ställa ut elsparkcyklar i staden.
Alla har fått nobben. Likaså det senaste i raden, företaget Ryde med säte i Norge.
– Vi har sett andra städers utveckling där säkerheten kring elsparkcyklar inte varit god och att man slängt dem lite var som helst så att de blivit en trafikfara. Vi har sagt till alla att vi avvaktar ett tydligare lagrum, säger Sofia Stynsberg (M), ordförande i tekniska nämnden i Växjö kommun.
Men i lördags dök Rydes gröna elsparkcyklar upp på Växjös gator, vilket Smålandsposten rapporterat om.
– Det känns som att de tagit tillfället i akt att göra det på en lördag dessutom när vi är lediga. Som att det nästan är utstuderat. Det tycker inte jag är förenligt med hur man ska bete sig i samhället. Det är respektlöst. Vi ser väldigt allvarligt på det här, säger Sofia Stynsberg.
”Definieras som cyklar”
Ryde är ett väletablerat företag i Norge. I Sverige är det sedan tidigare verksamt i Karlstad, Halmstad och nu i Gävle och Växjö. Även i Gävle blev kommunen överraskad när elsparkcyklarna stod parkerade på gatorna för några dagar sedan.
– Vi har inte haft en dialog förrän i dag på morgonen. Företaget menar att deras verksamhet inte är tillståndspliktig. Vi sa att vi önskat att de tagit kontakt tidigare för att prata om säkerhet och andra frågor. Vi har sedan tidigare en dialog med flera företag som vill etablera sig här, sa Johan Larsson, tillförordnad chef på Drift och Förvaltning, Gävle kommun, till Gefle Dagblad.
En av Rydes grundare, Johan Olofsson, skriver i ett mejl till Aftonbladet att de skickat två mejl till Gävle kommun för att informera om planerna. Ett 2019 och ett dagen innan planerad lansering i veckan, men utan återkoppling.
”Elektriska sparkcyklar definieras som cyklar och är därmed inte en tillståndspliktig verksamhet. Utplacering av elektriska sparkcyklar är att räkna som cykelparkering. Betalning och att ingå kontrakt genomförs via en app”, skriver han.
Johan Olofsson betonar att företaget har varit i kontakt med Växjö kommun och meddelat om sin tilltänkta lansering.
”Vi driver laglig näringsverksamhet med fri etableringsrätt. Responsen har varit väldigt god. Det är tydligt att det finns en betydande efterfrågan för tjänsten. Man kan kanske vända på det och ställa sig frågan varför det är en negativ inställning till laglig näringsverksamhet som det finns en efterfrågan för”, skriver han.
”Vill verkligen markera”
Sofia Stynsberg menar att Växjö kommun inte är emot fordonsutveckling eller företagsamhet, men att man vill invänta ett tydligare lagrum.
– Så länge det ser ut så här med negativa konsekvenser vill vi avvakta och vi hoppas det kommer ett tydligare lagrum snart. Men det har inte företaget respekterat. Det är handhavandet här som inte är klädsamt, säger Sofia Stynsberg.
Växjö kommun ska nu ta kontakt med Ryde och undersöka om de etablerat sig på kommunal eller privat mark.
– Om dessa finns på privat mark kan vi inget göra. Men om de utger en trafikfara kan vi beslagta dem. Vi ligger inte på latsidan och vill verkligen markera att detta inte är något som kommunen sagt ja till, säger hon.