Rusning till digitalt kosläpp – då kraschade Arlas sajt
Publicerad 2021-04-24
Det blev ett ko-lossalt tryck.
Så pass att Arlas sajt inte klarade det och stundtals slutade fungera.
Det handlar förstås om det årliga kosläppet.
Förra året kunde man se ystra kossor släppas ut ur ladugården via en livesändning. Då fick släppet totalt 700 000 visningar.
Även i år skulle vi få se vårrusiga kossor komma ut i det fria.
Arla satsade på nätet
Inför årets kosläpp hade Arla vidtagit åtgärder för att klara nättrafiken. Men det hjälpte inte. Sajten gick ner under lördagen och tittarna möttes tidvis av en trasig logotyp och beskedet: "Vi är ute och mjölkar korna".
– Det är en otrolig massa människor som vill följa släppet, vilket är kul. Vi hade rustat för att ta emot massor av tittare, men vi har haft ett helt enormt tryck på sajten och därför har vi haft driftproblem. Det är olyckligt att det hände just nu, säger presschef Erik Bratthall på Arla.
Släppet i år skedde på Berte gård i Halland där 250 kor äntligen fick komma ut på grönbete.
Flera av korna var utrustade med go pro-kameror för att tittarna skulle kunna se släppet ur kons eget perspektiv.