Regeringens plan sågas: Fler döda i trafiken
Publicerad 2023-12-19
Regeringens infrastruktursatsningar får skarp kritik. Styrningen av Trafikverket har lett till en planering som inte ger mest nytta för pengarna, enligt en ny granskning från Riksrevisionen. Det har lett till fler döda i trafiken.
Budgeten ligger på hisnande 300 miljarder kronor. I den potten, som utgör regeringens plan för transportinfrastruktur, slogs fast vilka stora infrastrukturprojekt som ska genomföras under 2022–2033.
Men bristerna i vad pengarna används till har varit stora och inte gått till de projekt som varit mest samhällsekonomiskt lönsamma. Det slår Riksrevisionen fast i en ny granskningsrapport.
Svag kostnadskontroll
”Den svenska planeringsmodellen ger i grunden goda möjligheter att utforma en infrastrukturpolitik som effektivt bidrar till riksdagens mål. Modellen har satts ur spel av regeringens styrning och Trafikverkets svaga kostnadskontroll”, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
Investeringsbudgeten för planen för 2022–2033 var större än någonsin tidigare. Men tidigare beslut om nya stambanor innebar att det knappt fanns pengar till några nya projekt, enligt granskningen.
Trafikverket har heller inte kunnat ompröva projekt som stuckit iväg i pris eller där nyttan minskat eftersom den dåvarande regeringen – bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet – sade att den tidigare planen från 2018 skulle fullföljas.
”Fler döda i trafiken”
Det har lett till fler döda i trafiken än vad som annars varit möjligt, enligt Riksrevisionen.
”I det tidiga arbetet med nationell plan fanns ett stort antal bortvalda åtgärder som hade bidragit betydligt mer till de transportpolitiska målen, och till exempel givit bättre res- och transportmöjligheter samt färre döda i trafiken”, säger Magnus Landergren, projektledare för granskningen.
Kritiken stannar inte där. Trots skarpt formulerade varningar från Trafikverket om att förseningar av det nya signalsystemet ERTMS är systemhotande för järnvägen valde regeringen att minska den ekonomiska tilldelningen till ERTMS.
Därmed väntas inte systemet bli fullt implementerat före 2070-talet.
Den 15 januari ska Trafikverkets inriktningsunderlag redovisas till landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Det utgör grunden för en ny plan för perioden 2026–2037.