Familjen Ljunggren är strandade i Amsterdam efter Crowdstrike-kraschen
Publicerad 2024-07-20
Fredagens globala it-haveri har påverkat flygresenärer världen över.
Nathalie Ljunggrens hemresa tog stopp i Amsterdam där hon är strandad tillsammans med familjen.
– Nu sitter vi fast på flygplatsen och har fått ett nytt flyg bokat på tisdag, säger Nathalie.
Familjen Ljunggren bordade planet i Tokyo tidigt under fredagen och väntade sig vara hemma i Kalmar senare samma dag. Men resan tog stopp efter mellanlandningen på Amsterdams flygplats.
– Vi har fått tillbringa natten här. Barnen har sovit på golvet och jag står i kö till flygbolaget för att få mer information om när vi kan komma hem, säger Nathalie Ljunggren.
Som många andra drabbades de av gårdagens Crowdstrike-krasch. Totalt ska 5 078 flygningar ha stoppats efter fredagens it-haveri, rapporterar The Guardian.
– Det har varit en spökstad här i natt. Utöver några få resenärer är det bara städare här på flygplatsen, säger Nathalie.
”Jag ringde till 19 hotell i går”
Många av de som fick sina avgångar inställda hann boka hotell. Men för Nathalie och hennes familj var det försent.
– Jag ringde till 19 hotell i går, men alla var fullbokade, säger hon.
Mitt under natten fick de en uppdatering kring sin resa. Då hade Nathalie blivit bokad på en nytt flyg som ska lyfta på tisdag. Men resten av familjen var utan biljett.
Efter flera försök kom hon tillslut i kontakt med flygbolaget KLM över telefon.
– Nu har vi alla blivit bokade på tisdagens flyg, men det är långt kvar till dess. Dessutom har KLM vårt bagage och kommer inte släppa det innan dess, säger Nathalie.
”Irriterad stämning”
När Aftonbladet pratar med Nathalie står hon i kö till informationsdisken. Mitt under samtalet börjar några resenärerna skrika på varandra.
– Det är irriterad stämning här. Vissa tror att folk går före i kön, när man bara byter av varandra och KLM är jättedåliga på att ge någon information, säger Nathalie Ljunggren.
KLM höll därefter öppet i runt 10 minuter för att meddela att nya besked om resan kommer via mail eller sms. Hotell får kunderna boka och betala själva.
– Som tur är har vi möjlighet att stanna några dagar, det har inte alla, säger Nathalie.