”Raggarfrågan” ska avgöras av riksåklagaren
”Handlar inte om lite störningar då och då – det är konstant”
Publicerad 2021-04-06
ARVIKA. Varje natt, år efter år, vittnar Arvikaborna om att nattsömnen störs av musiken från raggarbilarna.
Lokalpolisen kallar det ”det enskilt största problemet” för invånarna på orten.
– Efter klockan 04 kör man in i stan och spelar ”God morgon” med Kikki Danielsson så att det dånar mellan husen, säger lokalpolisområdeschefen Jonas Wendel.
Det luktar starkt av avgaser. Marken vibrerar nästan av högtalarna när ”raggarbilarna” åker ”varvet”.
Just i kväll är det fler än vanligt. På påskaftonen har den årliga påskkaravanen gått av stapeln vilket innebär att folk från hela Sverige har kommit till Arvika.
Men hög musik från bilarna och störd nattsömn har länge varit ett stort problem i den värmländska orten. De senaste åren har det eskalerat, enligt Jonas Wendel, lokalpolisområdeschef i Arvika.
Många orter i det så kallade ”raggarbältet” är drabbade. Årjäng, Säffle, Karlstad, Rättvik, Mora, Örebro, Trollhättan, Uddevalla. Men värst är det i Arvika.
– Det är ett jättestort problem för de boende. Det handlar inte om lite störningar då och då, utan det är konstant. Varje helg, natt efter natt, år efter år och i bland på vardagarna också, säger Jonas Wendel.
– Vi har medborgare som har farit väldigt illa när det pågår så här över tid. Vissa är sjukskrivna och har fått psykiska besvär.
Han berättar om en ung barnfamilj som tvingas flytta hem till pappans föräldrar där de bor i källaren varje helg för att få lugn och ro.
”Är inte raggare”
Det finns en stark ”raggarkultur” i Arvika. Men det här ska inte likställas med den ”vanliga” raggarkulturen, menar lokalpolisområdeschefen. Det är en blandning av tonåringar i a-traktorer och unga vuxna i personbilar som kör runt.
– Av alla är det ett fåtal som håller på så här. Men det har en stor påverkan på folks mående, säger Jonas Wendel.
Flera ungdomar som Aftonbladet pratar med vill inte heller definiera sig som raggare.
– Vi gillar gamla bilar och att supa, men vi är inte raggare för det, säger en kille som tar en pizzapaus i baksätet på en av bilarna.
Under två månader förra sommaren fick polisen i Dalarna och Värmland in 600 samtal om störande musik. Många av dessa kom från Arvika. Då införde kommunen fordonstrafikförbud mellan 23 och 04 i de centrala delarna för att få bukt med problemet.
– Men efter klockan 04 kör man in i stan och spelar ”God morgon” med Kikki Danielsson så att det dånar mellan husen. Det är rent provokativt naturligtvis, säger Jonas Wendel.
Ljudproblemet är en het politisk fråga i kommunen. Hela förra valet handlade om högt spelande i Arvika, enligt Jonas Wendel. Han får bifall av kommundirektören Peter Söderström (S).
– Det här är den fråga som har upptagit mest tid under åren jag har varit kommunalråd och min företrädare hade samma problem, sa Söderström nyligen till Arvika Nyheter.
”Laglöst samhälle”
Morgonen efter påskkaravanen är det bara utspridda tomburkar som vittnar om nattens liv.
En kvinna som är på morgonpromenad med sin hund är rasande. Hon har inte fått många timmars sömn. ”Det är ett laglöst samhälle”, säger hon innan hon hastar i väg.
Kerstin Hedén, 88, spatserar i solskenet med sin rullator. Hon är på bättre humör. Den pensionerade hemkunskapslärarinnan har nämligen hittat en lösning för att säkra nattsömnen.
– Jag struntar i att sätta i hörapparaterna, slår på TV:n och stänger balkongdörrarna.
Men hon tycker ändå att ljudet är plågsamt högt, och hänsynslöst mot äldre.
– Man kan inte sitta på balkongen och njuta över huvudtaget på grund av avgaserna. Och för dem som ska upp och arbeta på dagarna är det ett otyg.
Maud Andreasson, 78, har haft en hård natt. Från sin balkong har hon god utsikt över ”varvet”.
– När jag går ut på balkongen luktar det avgaser som bara den. Det är svårt att somna när det är ett sånt väsen. Kroppen blir som på helspänn och det låter så förfärligt.
Fönstren skallrar, och prydnadssakerna på blomhyllan flyttas runt av musiken berättar hon. Problemet är inte att ungdomarna åker runt och har roligt. Som ung var Maud Andreasson också ute och åkte bil varje helg. Det är högtalarna som är problemet, tror hon.
– Vi hade en liten skivspelare eller så spelade vi radio Luxemburg och det störde ju ingen. Det är ju klart att ungdomarna ska få ha roligt, men det finns ju gränser. Det är dessa bashögtalare som känns i hela kroppen, säger hon.
Vill bötfälla på plats
I oktober 2020 infördes fordonstrafikförbudet i igen. Det var tänkt att gälla i ett år. Men i slutet av mars upphävde länsstyrelsen förbudet. Kommunstyrelsen har överklagat beslutet. Men vad Arvikapolisen vill ha är ett tydligt lagrum för att kunna bötfälla föraren.
I nuläget måste man kunna bevisa vem i bilen som sköter musiken. Det är i praktiken omöjligt när det sitter fem sex personer i bilen, menar Jonas Wendel.
Polisen har försökt med det mesta; trafikbrott, onödig och störande körning. Men det har inte gått vägen. Och sedan trafikfordonsförbudet blev upphävt ringer folk hela tiden, berättar Carola Olsson, gruppchef på polisen i Arvika.
– Det här är första helgen som alla hör ljudet igen, det är påtagligt. Det är störande att vi inte riktigt rott det i hamn, säger Carola Olsson.
Förslaget har vunnit mark även på högre ort. Bland annat inrikesminister Mikael Damberg har engagerat sig i frågan.
Nu kan en lösning vara på väg. En revision av ordningsbotskatalogen är ute på remiss där riksåklagaren föreslår att störande musik ska klassas som förargelseväckande beteende. Straffet för att spela alltför hög musik föreslås bli böter på 800 kronor. Avsikten är att rikta in sig på musik som spelas för högt, inte musik med stötande text.
I ett svar på en skriftlig fråga från riksdagsmannen Pål Jonson (M) skriver Damberg att han noga kommer att följa saken för att säkerställa att åtgärderna får avsedd effekt.
– Vi vill ha fog för ett förargelseväckande beteende och föraransvar. Då är jag nöjd, säger Jonas Wendel, som betonar att polisen inte vänder sig mot kulturen i stort.
– Problemet är en liten grupp som vi vill ha bättre möjligheter att komma åt.