Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Järnvägs– och vägtunnlar planeras över sundet

Publicerad 2021-01-13

Färjor på väg till Helsingborg från Helsingör.

En fast förbindelse i form av järnvägs– och vägtunnlar mellan Helsingborg och Helsingör.

Det förslaget framkom under en presskonferens med Region Skåne idag med regionrådet Carl-Johan Sonesson (M) och oppositionsråd Henrik Fritzon (S).

Förslaget ska läggas fram till ansvariga ministrar i februari.

– ”HH-förbindelsen” kommer ha en enorm betydelse för Skånes utveckling, sade oppositionsråd Henrik Fritzon (S).

Inom kort kommer den utredning om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör som pågått i två år i ett samarbete mellan Trafikverket och danska motsvarigheten Vejdirektoratet presenteras. Idag tillkännagavs resultatet i en presskonferens: Man vill bygga järnvägstunnlar och vägtunnlar under Öresund.

Förbindelsen beskrivs kunna stärka utvecklingen i regionen och undvika att sundet blir en ”flaskhals”. Förslaget presenterades idag av Region Skånes utvecklingsdirektör Ulrika Geeraedts, regionstyrelseordförande Carl Johan Sonesson (M) samt Henrik Fritzon (S), oppositionsråd i regionen.

– Skåne är en transitregion, med en stadigt ökande godstrafik. Genom Skåne ser vi behov av system som klarar av detta, sade Ulrika Geeraedts.

– Med en fast förbindelse kan vi minska restiderna och skapa en stark arbetsmarknadsregion.

Man vill nu koppla samman arbetsmarknadsregionerna ytterligare och minska pendlingstiden för sundspendlare genom järnvägs– och vägtunnlar. Vägtunnlarna – en åt varje riktning – föreslås gå söder om stadskärnorna, och tågtunnlarna kommer att gå mellan städernas huvudstationer.

Kan vara verklighet – om tio år

Förslaget ska presenteras för respektive lands ansvariga ministrar. Går förslaget igenom kan tunnlarna stå klara om tio år enligt beräkningarna i nuläget.

– Vi har en gemensam vision om att skapa en gemensam arbetsmarknad för ett område med 4 miljoner invånare, sade Henrik Fritzon (S) under presskonferensen.

Tunnlarna ses som ett bra komplement till Öresundsbron, något som av Henrik Fritzon beskrivs som en succé – och menar att även förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör skulle bli succé.

– HH-förbindelsen kommer ha en enorm betydelse för Skånes utveckling, eftersom den vidgar arbetsmarknadsregionen, bidrar till ökad sysselsättning och stärker Sveriges beredskap genom ytterligare en anknytning till kontinenten, sade Henrik Fritzon (S).

Henrik Fritzon (S), oppositionsråd, Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande, och Ulrika Geeraedts, utvecklingsdirektör Region Skåne, under en pressträff på onsdagen gällande en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

Regionen vill vara med och investera.

– Vi är från Region Skånes sida beredda att vara en aktiv part i byggandet av en fast HH-förbindelse och tillsammans med staten ge garantier för de nödvändiga lånen. Både styret och oppositionen i Region Skåne står bakom denna avsiktsförklaring. När medfinansiering nu är på bordet bör staten snabbt kunna ge grönt ljus för projektet, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande i Region Skåne.

– En fullständig ekonomisk analys av medfinansieringen samt delägarskapet i ett ägarkonsortium genomförs om regeringen beslutar om ett regionalt delägarskap via ett nytt dotterbolag, säger Ulrika Geeraedts.

Följ ämnen i artikeln