Glöm Idol – dags för artistjakten 2007
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-21
Stort intresse för talangtävling på internet
Som Idol fast på internet. Så kan man beskriva landets näst största talangtävling – Artistjakten 2007. Initiativtagaren är Karlstadbon Marcus Neonberger.
– Jag har blivit kallad internets Bert Karlsson, säger han och skrattar.
Marcus Neonberger försörjer sig på att leta upp nya artister på nätet som han presenterar för skivbolag. En av hans artister fick skivkontrakt efter att låten legat ute på nätet i bara fyra dagar.
– Internet är oslagbart eftersom man kan nå så otroligt många människor på ett enkelt och billigt sätt. Hela idén med Artistjakten är att bli Sveriges största artistjakt.
Vinnaren får skivkontrakt
Med hjälp av communityn, produktionsbolag, bokningsbolag och skivbolag blev tävlingen snart större än Marcus Neonberger hade vågat hoppas på. Vinnaren får ett skivkontrakt med Warner Music och en Sverigeturné.
– Vi fick in 1337 bidrag under en månad. Hade vi haft längre ansökningstid hade det förmodligen blivit ännu fler, säger han.
Juryn består av representanter från bland annat Warner och 2Entertain samt Per Lidén från Da Buzz och Sara Burnett från Idol 2006. Den har nu tagit fram tio finalister som besökarna får rösta på.
– De fyra som får flest röster går till den stora finalen som äger rum på nattklubben Arena i Karlstad den 1 februari.
Finalisterna är alla mellan 18 och 22 år men musikstilen varierar stort.
– Det är punk, pop, rock, hårdrock och smörsång, säger Marcus Neonberger.
En av finalisterna är 18-åriga Victoria Molin från Alingsås som tävlar med en poplåt med R&B-inslag. Texten har hon skrivit själv, musiken är gjord av en bekant till henne, Adrian Newman.
– Jag var med i Idol 2006 men kände inte att jag passade in där. De var på jakt efter en speciell person och jag kände inte att jag kunde vara mig själv.
Vad är största skillnaden mellan Artistjakten och Idol?
– Det är nog att man får delta med sina egna låtar. Det är kul när man får komplimanger för låten eftersom den är så personlig.