Bedrägeripolisen: ”Hyenor som riktar in sig på de svagaste”
Antalet telefonbedrägerier mot äldre ökar
Publicerad 2019-02-27
Telefonbedrägerierna mot äldre har ökat dramatiskt.
Det visar ny statistik från polisens nationella bedrägericentrum.
– De här hyenorna riktar in sig mot dem som är svagast, säger Jan Olsson, kriminalkommissarie.
Polisen har i sin färska rapport sammanställt brottsutvecklingen i riket. Statistiken för brott mot funktionsnedsatta, där äldre ingår, visar en dramatisk ökning senaste året.
2018 anmäldes 4 557 bedrägeribrott mot äldre och funktionshindrade. Det är en ökning med 138 procent sedan 2017.
Telefonbedrägerier är vanligast. De utgör hälften. Kreditbedrägerier utgör tio procent och automatmissbruk sex procent.
Brott mot funktionsnedsatta riktas mot den som uppfattas ha nedsatt motståndskraft till följd av hög ålder, fysiskt eller psykiskt funktionshinder vilket gärningsmännen har utnyttjat, enligt Brottsförebyggande rådets definition.
Hög genomsnittsålder
Telefonbedragarna utger sig vanligen för att vara anställda hos bank, polis, annan myndighet eller bredbandsbolag.
Offret ombeds bekräfta sin identitet genom att logga in med sin pinkod på bankdosan eller lämna över sina inloggningskoder via bank-id. Då får bedragarna tillgång till offrets internetbank och kan föra över besparingarna till egna konton.
Den här typen av telefonbedrägerier kallas för ”vishing”.
– Det som låg bakom hela ökningen förra året var vishing, säger Jan Olsson, kriminalkommissarie på Nationellt it-brottscentrum.
– De ringer till människor som har en hög genomsnittsålder.
Män som drabbas är i genomsnitt 78 år och kvinnor 79 år.
– Det som jag tycker är avskyvärt är att de här hyenorna som håller på med den här typen av kriminalitet riktar sin uppmärksamhet mot dem som är svagast, mot äldre. För man tror att de är lättare att lura, säger Jan Olsson.
”Lämna aldrig ut”
Vad kan man själv göra för att skydda sig mot telefonbedragare?
– Det finns två knep, säger Jan Olsson.
– Du ska aldrig någonsin lämna ut dina inloggningsuppgifter eller kreditkortsuppgifter till någon som begär det om du får ett mejl, sms eller telefonsamtal.
– Och du ska aldrig logga in på annans begäran, om någon kontaktar dig för att logga in.
Han betonar att varken polisen eller banken efterfrågar dina uppgifter på det sättet. Banken ringer aldrig om det.
När man ”frivilligt” lämnat ifrån sig inloggningsuppgifterna kan det vara svårt att få tillbaka pengarna från banken.
– Men om man följer dessa två råd: att aldrig lämna ifrån sig bankkoden och att aldrig logga in på någon annans begäran, då klarar man sig, säger Jan Olsson.