Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Åklagare: Andrepiloten tycks ha kraschat medvetet

Uppdaterad 2015-03-27 | Publicerad 2015-03-26

Andrepiloten Andreas Lubitz, 28, tog kontroll över Germanwings-planet och tycks ha kraschat det medvetet.

Det säger den franske åklagaren Brice Robin.

– Han andades som vanligt till slutet, han sa inte ett ord, säger Robin vid en pressträff.

Vid en pressträff i Marseille idag utvecklade den franske åklagaren Brice Robin gårdagens uppgifter om att förstepiloten ska ha stängts ute från cockpit.

Han bekräftade uppgifterna och uppgav dessutom att andrepiloten tycks ha kraschat planet medvetet. Slutsatser som dragits utifrån inspelningen inifrån cockpit på planets svarta låda.

– Han vägrade att öppna dörren till cockpit och han andades som vanligt till slutet, säger Brice Robin.

”Han var iskall”

Andrepiloten, en tysk medborgare vid namn Andreas Lubitz, ska ha suttit lugn medan hans kollega bankade på dörren i panik.

– Han var iskall, han sa inte ett ord, säger Brice Robin.

Dörren till cockpit kan öppnas utifrån genom en kod. Tidlåset aktiveras då och öppnar dörren inom en viss tid – såvida inte piloten i cockpit avaktiverar processen.

Samtidigt ska planets autopilot manuellt ha ställts om från 38 000 fot till 96 fot. Något som kan förklara varför planet fortsatte dala ner mot sitt öde.

Skrik från kabinen

Enligt Robin tycks passagerarna ha varit omedvetna om vad som var på väg att hända. Precis innan kraschen ska dock ljudinspelningen ha plockat upp panikslagna skrik inifrån kabinen.

– Det är inte förrän mycket kort före kraschen du kan höra skrik, säger Robin.

Enligt Robin ska passagerarna ha dött omedelbart.

Inga terrormotiv

Andreas Lubitz hade 630 flygtimmar med Lufthansa och har inte blivit flaggad för terrorism. Enligt Brice Robin har man i nuläget inga misstankar om terrormotiv.

Lubitz ska också ha varit medlem i flygklubben LSC Westerwald. Han började arbeta på Germanwings i september 2013, direkt efter sin utbildning.

Förstepiloten hade över tio års erfarenhet hos Lufthansa och Germanwings.

– Han var en mycket god far och en bra person med sinne för humor, uppger en tidigare kollega för radiostationen Europe 1 enligt Bild