Brandtalet kommer eka länge
Publicerad 2015-07-30
Maxida Märak kokar av ilska och sorg.
Nu förklarar hon krig mot samernas förtryckare.
Hennes brandtal för Sápmi kommer att eka länge.
Programmet börjar som vilket ”Sommar i P1” som helst. Maxida Märak berättar i princip att hon är en artist som har lyckats trots svårigheter.
Trots att lärarna inte såg henne. Trots att mycket talade emot en plats i rampljuset.
Detta är väl den vanligaste – och kanske den enklaste – premissen för ett sommarprat.
Men så är Maxida Märak inte en vanlig sommarvärd. Hennes berättelse har inte bara en x-faktor. Den har ett eget kraftfält som brinner och sprakar.
Hon bor och verkar i Jokkmokk, som är en del av Sápmi. Alltså samernas landområde som sträcker sig över de norra delarna av Norge, Sverige, Finland och Kolahalvön.
Märak har sett sina förfäders lidande och hon ser hur Sápmi fortsätter att exploateras.
För fyra år sedan tog hon tankar till ord, till handling. Skrev en protestlåt som spred sig över Sápmi. Sa upp sig från tryggheten, började producera musik: en fusion mellan jojk och hiphop.
Konstigt? Inte alls, menar Märak. Jojken är en tonsatt känsla samtidigt som hiphopen har öppnat dörrar för människor som stått utanför.
Det är vad programmet kretsar kring. Samernas utanförskap. Hur gruvbolagen förstör deras mark. Hur resten av Sverige kallar samerna för martyrer.
Nu är det svårt att recensera åsikter. Däremot kan konstateras att Maxida Märaks brandtal tillhör de senaste årens mest glödande sommarprogram.
”Revolution, det är vad vi behöver”, säger hon.
Men hur var det egentligen med ”Sommar i P1” och politik?
Zara Larssons feministiska väckelsemöte och Alice Teodorescus liberala dito framstår som en snöflinga i Sápmi i jämförelse med Maxida Märaks program.
”Jag vill att vi så långt det går fredar Sommar från politik”, sa programchefen Bibbi Rödöö inför årets säsong.
Sju veckor senare förklarar Maxida Märak krig mot samernas förtryckare. Är inte det politik så är ingenting det.