Elsparkcyklar rensas bort ”inom kort”
Publicerad 2019-09-11
Malmö stad har beslutat att felparkerade elsparkcyklar ska rensas bort.
När det kommer ske är dock ännu inte bestämt.
– Det är inom kort. Jag räknar med tio dagar - två veckor men det är en spekulation, säger Erik Löfvander, sektionschef för markupplåtelsesektionen.
Felparkerade elsparkcyklar är ett hett ärende i landets storstäder. I våras rapporterade P4 Malmöhus att Malmö stad låst in 100 stycken felparkerade elscootrar, som forslats bort.
Nyligen bekräftade också tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström (S) för Sydsvenskan att bortforslingen av elsparkcyklar återigen är prioriterat.
Uppdraget att forsla bort de felparkerade elsparkcyklarna står det kommunala bolaget Parkeringsövervakning i Malmö för.
– Vi har inte fått något uppdrag om att göra nån insats än. Jag tror att gatukontoret pratar med företrädare men det finns ingen pågående insats, säger Bengt Hersler, VD för Parkeringsövervakning i Malmö AB.
Vårens insats pågick i två veckors tid och företaget forslade då bort cirka 150 cyklar som var felparkerade.
Hur många elsparkcyklar som egentligen forslats bort i Malmö sett över hela året har Parkeringsövervakning i Malmö dock inte koll på.
”Finns ingen speciell statistik”
– Det har jag ingen siffra på på rak arm. Vi kör ju dem som cyklar så det finns ingen speciell statistik. Men vi brukar flytta ungefär 2000 cyklar varje år och där gömmer sig lite elsparkcyklar också. Sen är det ju egentligen först i år det tagit riktigt fart, säger Bengt Hersler.
Har ni någon aning om hur många elsparkcyklar ni räknar med att forsla bort vid den här insatsen?
– Nej, det har vi inte, utan det beror på hur de sköter det. Ställer man cyklarna på rätt sätt så blir det ju inte så många.
Någon tidsplan för när den nya insatsen kommer ta plats finns ännu inte.
– Det är i det närmsta. Det är när man kan göra den beställningen och det vet jag inte exakt när man kan. Men det är inom kort. Jag räknar med tio dagar - två veckor men det är en spekulation. Det beror på dem som jobbar med frågan och hur beställningen ser ut. Det är inget märkligt men det handlar om att prioritera bort annan verksamhet för detta, säger Erik Löfvander, sektionschef för markupplåtelsesektionen.
Även om en prioritering av bortforsling av elsparkcyklar nu gjorts innebär det inte att de inte rensas bort i det vardagliga arbetet. Däremot kommer ett större fokus ligga på att få undan dem under insatsen.
Fler företag väntas i Malmö
Sedan i våras har en kraftig skillnad också märkts vad gäller parkeringen av elsparkcyklar.
– Vissa platser besöker vi mer regelbundet då vi får in klagomål från reglerade platser såsom Triangeln, Centralen och Hyllie när de inte följer sättet att parkera elsparkcyklarna på platserna som vilken cykel som helst, säger Bengt Hersler och fortsätter:
– Det har också blivit bättre än i våras. Leverantörerna av de här tjänsterna har gjort att de ställs bättre än vad de gjorde i våras.
I dagsläget finns cirka 1 500 elsparkcyklar i Malmö, från fyra olika företag. Att fler företag etablerar sig i staden och att det således blir fler elsparkcyklar är troligt.
– Det är fullt rimligt att tänka sig det. Tittar man på andra marknader, såsom Stockholm, så är det fullt rimligt att tänka sig att det blir ett par till - men det är ingen som kontaktat mig i alla fall, säger Erik Löfvander.
Malmös sätt att hantera felparkerade elsparkcyklar ses som ett föredöme på andra håll i landet. Socialdemokraterna i Stockholm bekräftade nyligen för Stockholm Direkt att de vill se en liknande lösning i huvudstaden.