Storslam för Aftonbladet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-26
Fick pris för Världen direkt-satsningen
ÅRETS REDAKTION: Aftonbladet.se.
ÅRETS DAGSTIDNING, NYA MEDIER: Aftonbladet.se.
ÅRETS MARKNADSINSATS: Mustaschkampen.
Det blev storslam för Aftonbladet när branschen utsåg årets bästa insatser.
– Våra konkurrenter blir bättre och vi vinner ändå. Det är verkligen högsta betyg, säger Aftonbladet Nya Mediers chefredaktör, Kalle Jungkvist.
Världen direkt och Mustaschkampen har under året varit två av Aftonbladets mer uppmärksammade projekt.
På onsdagskvällen prisades de, när Medievärlden belönade årets bästa insatser.
”En förnyelse av journalistiken”
– Världen direkt var en förnyelse av journalistiken som alla på Nya Medier är mycket stolta över. Vi lyckades utnyttja nätets möjligheter att komma Ryssland och krigets Irak nära och att det belönas är vi alla på Nya Medier otroligt stolta över, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör på Aftonbladet Nya Medier.
Han understryker också vikten av det jobb som Urban Hamid, reporter, Martin von Krogh, fotograf, Johanne Hildebrandt, kolumnist/reporter och Mats Strand, fotograf, gjort genom att ta sig in i krigets Bagdad och lyckats arrangera chattar med vanliga irakiska familjer och amerikanska soldater under mycket svåra förhållanden.
– Det känns helt fantastiskt att få vara med på ett hörn, Jättekul!, utropar Martin von Krogh, när aftonbladet.se väcker honom på hotellet i Kambodja.
Johanna Melén är ansvarig för Ryssland-projektet.
– Med tanke på att Ryssland är så extremt nära geografiskt är det på tiden att vi börjar ta dem på allvar och jag hoppas att det här vi gjort har kunnat bidra till det. Att visa att det här är ett viktigt grannland och människorna där är precis som vi är här, säger hon.
Mustaschkampen – Sveriges bästa kampanj
Mustaschkampen, en satsning för att uppmärksamma och stödja kampen mot prostatacancer, väckte även den uppmärksamhet när den lanserades och tilldelades priset för årets bästa marknadsinsats.
– Det är fantastiskt roligt, men också överraskande. Jag trodde aldrig att vi skulle vinna eftersom vi vann förra året också. Det är också kul eftersom vi på ett fantastiskt sätt lyckades utnyttja hela mediehuset Aftonbladet. Alla var med och drog sitt strå till stacken.Vi utnyttjade verkligen styrkan i att vara skandinaviens största mediehuset, säger Aftonbladets marknadsdirektör Pontus Ogebjer, om priset för bästa marknadsinsats med Mustaschkampen.
Aftonbladet.se fick även pris för ”Årets dagstidning Nya Medier”.
– Att tilldelas det priset är ett bevis på att vi förnyas samtidigt som våra konkurrenter hela tiden vill slå oss. De blir bättre och vi vinner ändå. Det är verkligen högsta betyg, tycker jag, säger Kalle Jungkvist.
Aftonbladet: Nyheter, Irak