Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Brevbäraren varnade när posten inte skulle komma – fick sparken

Publicerad 2016-10-21

Före detta brevbäraren Kjell Dynesius, 50, varnade Tullingebor de dagar deras post inte skulle komma.

Detta trots att det äventyrade hans jobb på Postnord.

– Det är bedrövligt att man inte ska kunna meddela folk att de inte får sin post, säger han.

I 29 år har Kjell Dynesius, 50, jobbat som brevbärare på Postnord. Han beskriver sina år som bra, även om det successivt försämrats speciellt de senaste två åren.

Aftonbladet har rapporterat om hur rekordmånga klagomål kommit in till Post- och telestyrelsen, om personer som får trasiga och försenade paket – eller inga brev alls.

– Jag skulle säga att vi varannan dag lämnade post någonstans från maj 2015 tills jag blev förflyttad i november till ett annat kontor, säger Kjell Dynesius och poängterar att de för bara två år sedan fick ut så gott som all post.

Han vittnar om tidsbesparingar och kraftiga nedskärningar på personalstyrkan som bidragit till postkaoset.

”Det är bedrövligt”

Kjell Dynesius kände därför att han ville informera boende i Tullinge om situationen på posten.

På Facebook skrev han i oktober bland annat om hur brevbärarna tvingades köra mot enkelriktat, hur mycket post de tvingades lämna kvar och att de arbetade mycket övertid.

– Det finns en postlag som säger att posten fem dagar i veckan ska delas ut till samtliga hushåll, men görs inte det tycker jag att posten på ett eller annat sätt ska meddela sina kunder, därför kände jag att jag ville göra det, säger han.

När cheferna fick reda på vad Kjell Dynesius gjort kallades han upp till chefen och flyttades till grannkontoret. Då fick han också en enrinan.

Trots det gjorde han ytterligare två Facebookinlägg ungefär ett halvår senare där han meddelade att ett visst postnummer skulle bli utan post den dagen.

– Det är bedrövligt att man inte ska kunna meddela sina kunder att de inte får sin post. De som bodde där blev ju jätteglada för då vet de ju vad det beror på om de inte får post.

Vilket också syns på Facebook där Kjell Dynesius fått god respons på sitt agerande.

Postnord: ”Finns en uppförandekod”

Då kallades Kjell Dynesius en sista gång in på chefens kontor. Där tvingades han komma överens med Postnord om en uppsägning.

– Jag kände mig väldigt pressad och kände då att jag bara ville ta mig ur på bästa sätt, jag var helt övertygad om att jag brutit mot företagets lojalitetsklausul eller liknande, säger han.

Enligt Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord, finns det en uppförandekod som alla medarbetare ska förhålla sig till.

– I den står det att man som medarbetare inte får göra sig till en talesperson för företaget, utan det är chefens roll, säger hon.

Men chefen informerar endast kunder vid större händelser som exempelvis om ett postflyg inte kan landa, om någon maskin gått sönder eller om det skulle vara så att tåget inte kommer fram.

Det har i dag gått ungefär tre månader sedan Kjell Dynesius tvingades lämna sin arbetsplats. Nu går han en utbildning i trädgårdsskötsel och anläggning, men saknar sin före detta arbetsplats.

– Jag är fortfarande stressad över det här, säger han och tillägger att han tycker att det var ”fel att straffa de medarbetare som bara vill kundens bästa”.

Följ ämnen i artikeln