Influencers får betalt för att sprida rysk propaganda
Granskningen visar: Budskapet sprids till en miljonpublik
Uppdaterad 2022-03-18 | Publicerad 2022-03-17
Flera ryska influencers har fått betalt för att sprida desinformation på Tiktok, rapporterar Vice News.
I klippen sprids budskap om att Ukraina har utsatt den rysktalande befolkningen i landet för ett folkmord.
Detta till tonerna av musik och roliga filter.
Videoklippen på Tiktok började dyka upp i samband med att den ryska invasionen av Ukraina inleddes.
Genom det krypterade chattforumet ”Telegram” har en administratör rekryterat ryska Tiktok-stjärnor. I en chattgrupp med runt 500 medlemmar har kreatörerna uppmanats att sprida desinformation om den ryska invasionen av Ukraina.
Det rör sig om samma typ av uppgifter som Kreml har spridit till det ryska folket för att rättfärdiga kriget i Ukraina.
För besväret har influerarna fått betalt upp till 20 000 rubel, vilket motsvarar ungefär 1 500 kronor.
Detta avslöjar Vice News i en omfattande granskning.
Klippen sprids till en miljonpublik
Så sent som i onsdags upptäcktes en ny kampanj där Tiktok-kreatörer fick direktiv om att mana till ”nationell enighet” genom att publicera klipp där president Putin hörs säga att alla etniska grupper i Ryssland måste enas under denna svåra tid av konflikt.
Influerarna har fått strikta direktiv om allt. Var klippen spelas in, vilken musik och text som används och när de ska publiceras. Till och med vilka emojis som får synas i bild har bestämts i förväg.
I en av kampanjerna har flera influerare med över en miljon följare vardera spridit klipp med desinformation. Detta har lett till att budskapet fått ett enormt genomslag och delats vidare.
I tolv Tiktok-klipp säger Margarita Simonyan, chefredaktör för statsägda tv-kanalen Russia Today, att det är Ukraina som är angriparen i konflikten. Klippen har fått totalt 21,3 miljoner visningar.
Andra klipp har spridits där flera influerare följer samma manus till punkt och pricka.
Personerna i klippen rättfärdigar den ryska invasionen genom att påstå att den ukrainska staten under åtta år har gjort sig skyldiga till folkmord på den rysktalande befolkningen i Donbass-regionen.
”Ryssland har anklagats för att starta ett krig trots att blod har spillt i Donbass under åtta år”, säger de.
Oklart vem som finansierar
I en tredje kampanj har klipp spridits där användare följer en koreografi där de slår sig för bröstet i solidaritet med brödrafolket i Donbass-regionen. I bakgrunden spelas låten ”Brother for brother”.
Tiktok-profilerna mimar till textraden ”We don’t leave our own”.
Det är oklart vilka det är som finansierar och ligger bakom kampanjerna. Och man vet inte heller exakt hur omfattande och framgångsrika kampanjerna har varit.
Vice News har flera gånger försökt få Tiktok att dela med sig av data för att kunna fastslå omfattningen av de ryska kampanjerna, men utan resultat.
Vita huset ger sig in i informationskriget
Tiktok har blivit ett slagfält i det informationskrig som brutit ut efter invasionens början.
För att strida mot propaganda och desinformation på internet har Vita huset nu sträckt ut en hand till 30 amerikanska Tiktok-stjärnor, rapporterar Washington Post.
Målet för Vita huset är att ge Tiktok-profilerna verktyg för att kunna identifiera felaktig information samt hjälpa sin miljonpublik att förstå vad som händer I Ukraina.
Tiktok vägrar ge svar
Tiktok har inte velat kommentera Vice granskning. Och den anonyma administratören som anklagas för att ligga bakom chatt-kanalen på Telegram säger sig inte ha något med saken att göra.
Efter att Vice tog kontakt med administratören har majoriteten av alla klipp med desinformation på Tiktok tagits bort.
Vice News understryker att det inte går att bekräfta att alla Tiktok stjärnor som deltagit i kampanjerna har fått betalt.