Stort intresse för tantrafestival: ”Fullbokat”
Publicerad 2022-11-18
Hundratals människor samlas i Stockholm i helgen för årets tantrafestival.
Grundaren Sanna Björkebaum tror att tantra, precis som yoga, håller på att bli mer normaliserat.
– Att det inte är någonting som man blir rädd för längre, säger hon.
500 deltagare, 50 workshops och 40 lärare.
Så sammanfattas den här helgens tantrafestival, som drar i gång under fredagen och håller till i en konferenslokal i Liljeholmen i södra Stockholm.
Arrangemanget är det sjätte i ordningen i Stockholm. Biljetterna har sålt slut alla gånger utom en.
– Ursprungligen är tantra en andlig praktik likt yogan. Men under de senare åren i vårt moderna samhälle handlar det mycket om sexuell hälsa och relationshälsa, sammanfattar grundaren och arrangören Sanna Björkebaum.
Sanna Björkebaum märker av ett ökat intresse för tantra. Men hon tror inte att det beror på uppmärksamheten kring tantrafestivalen i Molkom 2021.
I stället lyfter hon fram ett ökat intresse för personlig utveckling, yoga och att människor vill ta hand om sitt inre välmående, sina relationer och sin sexualitet.
Under helgens festival varvas föreläsningar, terapeutiskt arbete, yoga och andningsövningar med att möta andra i djupare närvaro.
En del kanske hakar upp sig på på kopplingen mellan sex och tantra. Hur skulle du beskriva den?
– En av våra delar är absolut en hälsosam sexuell undervisning. Något vi tycker saknas i samhället i dag.
Sanna Björkebaum tror att tantran är på väg att bli mer normaliserad, och gå samma väg som yogan har gjort.
– Att det inte är konstigt längre. Att det inte är någonting som man inte vet vad det är och blir rädd för längre, säger hon.
All reklam är bra reklam?
Sommaren 2021 var tantra på allas läppar – av lite andra skäl än just intresse för personlig utveckling.
Tantrafestivalen i Molkom i Värmland blev ett superspridarevent under pandemin. Minst hundra personer som besökt festivalen blev sjuka, grannar rasade. Till slut stängdes landsgränsen mot Norge på grund av den rasande smittspridningen.
”All reklam är bra reklam”, brukar det ju heta. Och kanske stämmer det.
När festivalen var tillbaka sommaren 2022 vittnade arrangören om att intresset ökat – kanske efter all uppståndelse året innan.