Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Textilslöjdsläraren: ”Många barn kan inte använda sax”

Uppdaterad 2024-01-31 | Publicerad 2024-01-26

En elev i mellanstadiet hade försökt klippa rakt.

Klippa med sax, knyta en enkel knut eller trä en tråd genom en nål.

Förmågor som elever har allt svårare med, menar flera slöjdlärare.

– Finmotoriken och förkunskaperna sjunker drastiskt, säger textilslöjdläraren Christina Norgren Arnesson.

Hon tror ökad skärmtid är boven i dramat.

På Facebook deltog ett tiotal slöjdlärare i en diskussion om elevers finmotoriska förmågor, vilket tidningen Ämnesläraren har rapporterat om. När Christina Norgren Arnesson delade med sig av sina upplevelser kände de andra lärare igen sig.

– Varje år som man träffar en ny klass så märker man att förkunskaperna sjunker drastiskt, säger Christina Norgren Arnesson.

Ett tydligt exempel hon nämner är att vissa elever i mellanstadiet inte kan klippa rakt efter en linje med sax. Hon och de andra lärarna upplever att elever allt oftare även har problem med att utföra enklare pyssel eller att till exempel knyta knutar.

– Att kunna knyta en knut är en livskunskap, inte enbart en slöjdkunskap. Kan man inte knyta ihop två trådar som 10-åring så blir det svårt i framtiden, säger Christina Norgren Arnesson.

Eleverna tappar mycket av det som ska vara det glädjefyllda i ämnet när de grundläggande förmågorna inte finns. Skapandet och att känna att man får till något som man kan vara stolt över.

Dataspelen tar över och mängdträningen minskar

Christina Norgren Arnesson.

Den stora mängden skärmtid tar upp stort fokus för både barn och vuxna i dagens samhälle. Christina Norgren Arnesson anser att man i tidig ålder också behöver få möjlighet att utforska och plocka med leksaker och redskap.

– Det digitala har självklart sin positiva aspekter. Men mycket är så platt och det tredimensionella finns det för lite av i barnens närhet. Att få vända, klämma och känna är sådant som utvecklar både grov- och finmotoriken, säger hon och fortsätter:

– Det är en stor skillnad på att trycka på en knapp i ett datorspel för att klä på en dockan en klänning. Men på en fysisk docka får man riktigt träning. Klä på en plastdocka är ett pilligt och utmanade jobb för en treåring.

Hon tycker att ansvaret ligger på alla oss vuxna i samhället att tänka på att utmana våra barn.

– Jag tror att vi måste intensifiera samarbetet mellan skolan och förskolan, göra mer tillsammans för att rusta barnen i tidig ålder. Och vi ska inte dra oss för att involvera föräldrarna, utan dem kan vi inte få till den nödvändiga mängdträningen, säger Christina Norgren Arnesson.

Hur slöjdar dina barn?

Denna chatt är stängd.

  • Tack för era fina bilder och inlägg i chatten! Vi avslutar den nu. Ha en fortsatt fin fredagskväll!

  • Jag var iallafall värdelös på syslöjden, skulle virka eller sticka ett par tummvantar till mamma, efter att ha kämpat i två terminer så blev det en handledsvärmare tillslut

    Carlos

    Handledsvärmare är aldrig fel!

    Erica Fält
    26 jan20.41
  • VAD HÄNDER? Jag har arbetat med barn I många år. Dom älskar ju att klippa , pyssla osv på förskolan!

    Slöjd är ett ämne barnen älskar!! Så märkligt att barnen är dåliga på att klippa! Är det stressen?

    ancibergfeldt
    26 jan20.38
  • Kärlek = kunskap

    Lärare.
    26 jan20.33
  • Det är klart att det inte är mobbning att diskutera ett samhällsproblem som att barn rent generellt får allt sämre finmotorik. Det måste ju bero på något.

    Maria
    26 jan20.33

Följ ämnen i artikeln