Inhyrda sjuksköterskor på 1177 tvingas jobba på plats
”Vi får inte följa riktlinjerna”
Uppdaterad 2020-11-20 | Publicerad 2020-11-19
Folkhälsomyndigheten uppmanar alla som kan till hemarbete. Men på 1177 Vårdguiden i Stockholm tvingas bemanningsanställda sjukvårdsrådgivare vara på plats, trots att jobbet skulle kunna skötas hemifrån.
– Vi informerar och trycker på att alla ska följa riktlinjerna. Men själva får vi inte göra det, vi får inte jobba hemifrån, säger sjuksköterskan Sofie.
Enligt företaget som driver 1177 i Stockholm är det omöjligt på grund av patientsäkerheten.
Företaget Medhelp driver sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden inom Region Stockholm. På hemsidan beskriver de sig som Sveriges ledande aktör inom området.
När pandemin tog fart under våren hyrdes det in många sjuksköterskor från bemanningsföretag för att täcka upp det ökade behovet av sjukvårdsrådgivning.
Men till skillnad från Medhelps fast anställda sjuksköterskor tillåts de bemanningsanställda inte jobba hemifrån. Detta trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hemarbete när det är möjligt.
– Medhelp säger att det inte är patientsäkert. Men alla deras egna sjuksköterskor och timanställda arbetar hemifrån. Så de har uppenbarligen en teknisk lösning, säger sjuksköterskan Anna.
Flera sjuksköterskor som Aftonbladet varit i kontakt med tror att det är av ekonomiska skäl som Medhelp inte låter dem jobba hemifrån.
– Jag tror att det är ett ekonomiskt incitament. De säger att det har med säkerheten att göra. Men jag har lite svårt att förstå hur detta fungerar för Medhelps egen personal men inte för oss, säger sjuksköterskan Sofie.
– Vi sitter och informerar, pratar med folk som är sjuka och trycker på att alla ska följa riktlinjerna men själva får vi inte göra det. Det känns som ett onödigt risktagande och är oerhört irriterande. Man är inte så rädd om sin personal.
Krisläge för 1177
Flera av sjukvårdsrådgivarna vittnar även en ohållbar arbetsmiljö med stor trängsel, brist på utrustning, ventilation som inte fungerar och en ljudnivå som gör att patienterna har svårt att höra vad sjuksköterskorna säger i rådgivningen.
Samtidigt befinner sig 1177 i ett tufft läge. Trycket på Vårdguidens särskilda covid-19-linje är lika högt nu som det var i slutet på mars. Men bristerna i arbetsmiljön, och det faktum att sjuksköterskorna stannar hemma från jobbet vid minsta symtom gör att sjukfrånvaron bland hyrsjuksköterskorna är stor. För någon vecka sedan var sju av nio sjuksköterskor som skulle jobbat hemma.
– Det känns väldigt onödigt när vi har en så samhällsviktig funktion. Det gör att det blir onödigt långa väntetider för patienterna. Ändå sitter vi hemma med milda symtom – fast de flesta skulle kunnat jobba hemifrån om vi bara hade chansen, säger sjuksköterskan Sofie.
Tvålen ”kändes som vatten” – många blev sjuka
Även under våren blev många av bemanningssköterskorna sjuka i covid–19. En av sjuksköterskorna säger att det var konstaterad coronasmitta på kontoret och att många insjuknade efter det.
Samtidigt fanns det varken handsprit eller tvål på kontoret i Årsta.
– I våras när pandemin blommade som värst fanns det ingenting, varken sprit eller tvål, säger Sofie. Då hade jag med egen till jobbet. Nu finns det, men det kom först efter sommaren.
– Tvålen var utspädd, det var som att tvätta sig med vatten. Det var ju katastrof, säger sjuksköterskan Carina.
Oron för att bli smittad på arbetet var, och är, utbredd bland personalen.
– Det känns sådär när man hör att kollegor testar positivt när man sitter så nära inpå varandra. Speciellt när man vet att den tekniska möjligheten att arbeta hemifrån faktiskt finns. Första vågen kunde man förstå att det var allmänt kaos. Men nu borde man kunnat arbeta fram en lösning som är säker, säger Anna.
Enligt sjuksköterskorna är lokalerna inte är anpassade efter mängden personal som arbetar på plats under pandemin.
– Jag tycker inte alls det känns bra. Det är så dåligt ventilerat och det händer att det dyker upp folk som inte har någonstans att sitta för att det är för trångt, säger Sofie.
Sjuksköterskorna Aftonbladet pratat med säger att det är många som har valt att byta jobb, trots det stora behovet av rådgivning.
– I våras var jag tvungen att ringa 112 stup i kvarten, när folk ringde in med väldigt ansträngd andning. Sen var det lugnt i somras, nu har folk börjat bli väldigt sjuka igen. Det känns som ett väldigt viktigt arbete, men arbetsmiljön gör att jag tvingas söka mig vidare, säger Anna.
Medhelp svarar: ”Stora utmaningar”
Företaget Medhelps HR-chef Geir-Erik Hyvärinen kommenterar skriftligt uppgifterna. Han skriver:
– Precis som för alla inom vården har pandemin inneburit stora utmaningar för Medhelp. För oss har det inneburit att vi behövt ta in ett stort antal tillfälliga sjuksköterskor för att klara den stora belastningen på 1177. Eftersom sköterskorna endast arbetar hos oss tillfälligt behöver de arbeta från vårt kontor där de har tillgång till den tekniska utrustning och de säkra system som krävs för att utföra jobbet. Vi är självklart ansvariga för arbetsmiljön och jobbar hela tiden för att förbättra och skapa en så säker och bra arbetsmiljö som möjligt, för alla som arbetar hos oss.
– Under en period i våras rådde det brist på handsprit i stora delar av samhället och under en kort period gällde det även oss. Vi använder vanlig handtvål och den ska absolut inte vara utblandad med vatten.
– Vi lyssnar på synpunkter från hyrsjuksköterskorna men deras chef finns på bemanningsföretaget där de är anställda. Vi har en tät dialog med bemanningsföretagen och de har uttryckt att de är nöjda med de åtgärder vi genomfört, skriver Geir-Erik Hyvärinen.
Fotnot: Sjuksköterskorna i artikeln heter i verkligheten något annat.