Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Flygplan befaras ha kraschat

Uppdaterad 2021-01-10 | Publicerad 2021-01-09

Ett Boeing 737-plan befaras ha kraschat utanför Indonesiens huvudstad Jakarta.

Planet försvann från radarn strax efter att det lyfte och ska ha tappat 3 000 meter i höjd på mindre än en minut.

Den indonesiska flottan bekräftar att de har lokaliserat planet.

62 personer befann sig ombord.

Flygexperten: ”Hittat rester av planet i havet”Flygexperten: ”Hittat rester av planet i havet”

Ett Sriwijya air-plan av modellen Boeing 737–500 på väg från Indonesiens huvudstad Jakarta befaras ha kraschat.

Transportminister Budi Karya Sumadi har bekräftat att det befann sig 62 personer ombord, 43 vuxna, sju barn och 12 besättningsmedlemmar.

Den indonesiska flottan har hittat flygplanets koordinater och gett dem till alla fartyg runt platsen i Javahavet, säger officer Abdul Rasyid enligt Reuters. Fem krigsfartyg och dyktrupper är involverade i sökinsatsen, enligt konteramiral Abdul Rasyid.

Havs- och kustbevakningingen har hittat vad som tros vara en nödtrappa från planet, rapporterar CNN Indonesia.

Försvann från radarn

Boeingplanet lyfte från Jakarta klockan 08.37 svensk tid och rutten till Pontianak på Borneo skulle ta 95 minuter. Men planet försvann från radarn bara fyra minuter senare. Det flög bara en kort sträcka, norr om flygplatsen och ovanför Javahavet innan det försvann från radarn – bara 75 meter ovanför havsytan.

Enligt Flightradar24 föll planet cirka 3 000 meter på mindre än en minut.

– Kort efter start hade planet nått en höjd på 10 000 fot vilket motsvarar ungefär 3 000 meter. Under en till två minuter förlorade planet hela den här höjden, och förmodligen kraschade det ute i havet, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till Aftonbladet TV.

Enligt Hans Kjäll var det troligtvis tekniska eller operativa problem som gjorde att flygplanet tappade höjd och troligtvis slog i havet.

Statistiskt sett sker ungefär 20 procent av alla haverier med tunga flygplan i startfasen, berättar Hans Kjäll.

– Någonting har inträffat: teknik, operativa beslut eller väder. Det som diskuteras är att det var väldigt dåligt väder, med kraftig åska och regn vilket kan skapa kraftiga nedsvep. Så vädret kan vara en faktor.

Han berättar att ungefär 80 procent av haverierna är baserade på den mänskliga faktorn.

– 10 procent är teknik och 10 procent är omgivning, som luftrum och väder. Ofta är det en kombination, säger Hans Kjäll

Vrakdelar har hittats

Det är fortfarande inte bekräftat att planet verkligen kraschat, men vrakdelar har hittats i vattnet norr om Jakarta. Det har ännu inte bekräftats att delarna är från det försvunna planet.

Myndigheter utreder händelsen, och det pågår ett sök– och räddningspådrag med båtar och helikopter.

– Sökområdet är nog relativt begränsat i ett sånt här läge, vad man tittar efter är oljefläckar och andra saker där man kan lokalisera platsen, säger Hans Kjäll som tror att man kommer hitta vraket relativt snabbt.

– Det gäller att hitta planet så fort som möjligt, om man till äventyrs skulle hitta några överlevande. Men det är svårt att tänka sig i nuläget.

Nu är det mörkt i Indonesien, vilket innebär att det är svårt att lokalisera spår visuellt. När vraket hittas är det först och främst den svarta lådan som är av intresse för utredningen. 

CNN Indonesien rapporterar att poliser och invånare på ön Male har hittat aluminium, kabelspolar och bitar av jeans i vattnet. Två fiskebåtsbesättningar har rapporterat att de bevittnade en explosion i havet, som möjligen är kopplat till det förlorade flyget, enligt tv–kanalen.

Flygbolaget Sriwijaya Air skriver i ett pressmeddelande att de arbetar för att få information om flygningen innan de vill kommentera händelsen, rapporterar Reuters.

En taleskvinna från Boeing sa:

– Vi är medvetna om mediarapporter från Jakarta och övervakar situationen noga. Vi arbetar för att samla in mer information.

Världens mest sålda flygplanstyp

Flygplanet är 26 år gammalt, enligt den registreringsinformation som ingår i spårningsdatan.

Boeing 737 är världens mest sålda flygplanstyp och har genomgått flera förändringar sedan den först togs i bruk 1968.

– Hela serien med olika underbeteckningar är ett gammalt och beprövat flygplan, utom den senaste konstruktionen, säger Hans Kjäll.

Den aktuella 737-500 modellen är två generationers utveckling före den senaste modellen 737 MAX, som har var inblandad i de omskrivna krascherna i Indonesien och Etiopien 2018 och 2019.

Men enligt experter håller flyg som 737-500 på att fasas ut för nyare bränslebesparande modeller. Kommersiella passagerarplan har vanligtvis ett ekonomiskt liv på 25 år, vilket innebär att de blir för dyra för att fortsätta flyga efter det jämfört med yngre modeller, men de är byggda för att hålla längre.

Det finns ännu inga uppgifter om eventuellt omkomna.

Tidigt på söndagsmorgonen hittades kroppsdelar, kläder och vrakdelar vid den plats där planet tros ha störtat.

- Vi har, tillsammans med flera andra aktörer, troligen hittat platsen där olyckan inträffade. Vid detta tillfälle vill vi uttrycka vår stora sorg över denna tragedi, sade transportminister Budi Karaya Sumadi vid en presskonferens tidigt på söndag morgon lokal tid.

Myndigheterna utreder även signaler som tros komma från svarta lådan.