Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Transport nobbar industriavtalet: ”Driver på fattigdomsspiral”

Publicerad 2023-04-01

Svenska transportarbetarförbundet nobbar det nya industriavtalet.

Lönekravet är klart högre än ”märket” som sattes under fredagskvällen.

– Om man driver på för lite så driver man en fattigdomsspiral, säger förbundsordföranden Tommy Wreeth till Ekot.

Det nya industriavtalet som klubbades under fredagen innebär löneökningar på 7,4 procent under två år. 4,1 procent i år och 3,3 procent nästa år. Något som utgör det nya ”märket” och vägleder löneökningarna för hela arbetsmarknaden.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är dock inte särskilt imponerad av det nya avtalet.

– År ett i det här avtalet må väl vara hyfsat med 4,1 procent men år två är alldeles för lågt, om man nu ens ska ha ett andra år. Så helheten är inte tillräckligt bra, säger han till Ekot.

Förbundsordföranden Tommy Wreeth.

Transport kräver en löneökning på 5,5 procent för att krita under avtalet.

– Vi utgår från kravet på 5,5 procent, sedan att märket blev klart i går, det påverkar inte våra krav, säger Transports pressansvariga Elin Lörnbo till Aftonbladet.

Ert krav ligger en bit från märket, hur ser ni på chanserna att få igenom det?

– Våra förhandlingar fortsätter i nästa vecka och det återstår att se om vi behöver ta till åtgärder för våra krav.

”Kommer bli tuffa förhandlingar”

Transportföretagen som företräder arbetsgivarsidan förbereder sig på hårda förhandlingar när de återupptas igen nästa vecka.

– Det blir hårt arbete för såväl oss som för våra motparter. Det kommer att bli tuffa förhandlingar, men det finns ett gemensamt intresse och ansvar för att stärka branschen för den lågkonjunktur som väntar. Målet är att vi går ur avtalsrörelsen med så bra förutsättningar som möjligt för våra medlemsföretag att bedriva sin verksamhet, säger vd:n Marcus Dahlsten.