Kabinpersonal lämnade planet i protest i snöoväder
Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2015-02-22
När Norwegians plan skulle lyfta från New York mot Stockholm vägrade fyra i kabinpersonalen åka med.
Flygkaptenen lyfte trots en reducerad besättning – och händelsen utreds nu av norska luftfartsverket.
– Att inte följa kaptenens instruktioner är mycket allvarligt. Man kan i det närmaste säga att det är myteri, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige.
Vid USA:s östkust hade det i slutet av januari varnats för snöoväder och staden New York hade förberett sig för det värsta.
När Norwegians plan skulle lyfta från flygplatsen JFK på måndagen den 26 januari med destination Arlanda och Stockholm var det med viss dramatik, skriver norska Dagbladet.
Fyra ur kabinpersonalen vägrade följa med planet och de har enligt Dagbladet själva skrivit en rapport om timmarna som föregick deras beslut. En rapport som ska ha publicerats på nätet.
Var oeniga
Både passagerare och personalen ska ha varit bekymrade över säkerheten och kabinpersonalen upplevde oenighet med kaptenen som de upplevde inte tog deras oro på allvar.
Till slut vägrade de följa med och kaptenen tog beslutet att flyga med reducerad besättning, något som kan vara ett brott mot regelverket, hävdar norska luftfartsverket.
Norwegian ska utreda händelsen, men menar att kabinpersonalen kan ha gjort sig skyldiga till myteri.
– Det är piloten som har det övergripande ansvaret för säkerheten ombord. Om kaptenen säger att det är säkert att flyga måste personalen lita på att han har gjort en korrekt bedömning, då det är han som har koll på väderförhållanden vid start, rutt och landning, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige.
Personalen inte i tjänst
Norwegians flygchef Tomas Hesthammar har för Dagbladet förklarat att flygbolaget avser göra en utförlig egen rapport, men hävdar samtidigt att man uppfyllt minimikravet på en personal per 50 passagerare. På flyget fanns fem kabinpersonal för de 196 passagerarna.
Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson var besättningen sannolikt amerikansk, och inte svensk eller norsk. Hon menar också att ovädret inte var så farligt som kabinpersonalen menade.
– Jag reste faktiskt med flyget som kom till New York den kvällen. Åtgärderna som var tagna var kraftigt överdrivna då det inte alls var så mycket oväder som man befarade. Det är ju också något som New Yorks stad fått kritik för.
Flera passagerare som var med på flyget har hört av sig till Aftonbladet och berättat om sina upplevelser. Passagerarna hade först fått höra att planet skulle gå en timme tidigare på grund av ovädret, men väl på plats drog det i stället ut på tiden.
– Vi såg att fyra ur personalen stod en bit in i gången och dividerade, det var överlag väldigt trevande. Många blev oroliga när de fick höra varför personalen vägrade följa med, säger Robert Amaya som var på väg hem till Sverige med sin fru och ett par vänner.
– Vi såg att personalen var väldigt orolig och när de var på väg därifrån frågade folk dem varför. Det var väldigt upprörda känslor vid desken emmelanåt.
”Var panikkänslor”
Robert Amaya berättar att själva flygturen var helt lugn och att kaptenen innan de flög iväg berättat exakt vad som inträffat och varför kabinpersonalen valt att lämna.
– Jag kan känna att kabinpersonalen gjorde fel. De skrämde upp alla, vilket i efterhand visade sig vara helt onödigt.
Frida Karlsson, 19, hade varit i New York med sin familj och då både hon och hennes mamma redan på förhand varit lite oroliga för flygturen på grund av stormvarningen blev scenerna vid gaten ännu värre.
– När vi fick höra att flygvärdinnorna inte vågade gå på blev vi alldeles chockade. Det var nästan så att jag inte vill att vi skulle åka, det känns ju inte jättesäkert när människor som jobbar med det här vägrar gå.
Och det var inte bara de själva som var oroliga.
– Det var en tjej som stod och grät och inte ville gå på. Min mamma som egentligen är mer flygrädd än jag fick lugna mig, det var näst intill panikkänslor och jag kan lätt säga att det var bland det värsta jag varit med om, säger Frida Karlsson.
När familjen väl kommit på planet hade både piloten och övrig personal gjort sitt bästa för att lugna alla ombord.
Folk var oroliga
En liknade bild ger passageraren Jannicka Mäkk, 44, som också påpekar att piloten varit helt öppen med vad som inträffat.
– Folk blev upprörda då halva personalstyrkan gick av, men piloten sa flera gånger att det var säkert att flyga och att han aldrig hade flugit om det inte var säkert. Men det märktes att folk var upprörda och oroliga, säger Jannicka Mäkk till Aftonbladet.
Enligt flera av passagerarna var det en familj som inte vågade åka med planet utan stannade kvar på JFK.
I väntan på utredningen är kabinpersonalen inte i tjänst, men får full lön från Norwegian.
– Säkerheten har alltid varit högsta prioritet på Norwegian och det är något vi aldrig äventyrar med, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson vid Norwegian.