Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

De köpte starköl – i affären

Publicerad 2012-08-01

Martin och Jesper, 19, fick en svalkande överraskning

MINDERÅRIGA Starköl får bara säljas på Systembolaget till personer som är över 20 år. Men 19-åringarna Martin och Jesper kunde i går köpa en varsinn starköl på Willys i Åkersberga.

19-åringarna Jesper och Martin köpte starköl i en mataffär – trots att de inte har åldern inne och att starköl inte får säljas annat än på Systembolaget.

– Det är säkert en praktikant som har skickat fel från ölföretaget, säger Shivan Osman, ställföreträdande butikschef på Willys i Åkersberga.

Vid köptillfället stod det en full kartong med starköl i butikshyllan.

Jesper och Martin, båda 19, skulle ner till Åkersberga torg och klippa sig i går eftermiddag. Eftersom de skulle få vänta en stund på sin tur stack de in på Willys för att köpa något svalkande. De tog varsin flaska öl – och det var då de gjorde upptäckten.

– När vi tittade närmare på ­flaskorna såg vi att en av flaskorna hade 5,4 procent i alkoholhalt och inte 3,5, säger Jesper.

’Tittade inte ens på flaskan’

Mataffären sålde alltså starköl, som annars bara får säljas på ­Systembolaget, och för att kunna köpa ut starköl där måste man ­vara över 20 år.

Killarna gick iväg för att upp­lysa butikschefen om upptäckten, men fick beskedet att han inte fanns tillgänglig. I stället gick de till kassan för att betala ölen.

– När vi skulle betala för flaskan fanns den inte inskriven i kassan, kassörskan frågade oss hur mycket den kostade utan att ens titta vad det var för något, säger Jesper.

’Borde uppmärksammats’

På kvittot stod det bara ”dryck” och ölen köptes för samma pris som de snarlika ölflaskorna av samma märke med 3,5 procent alkohol i.

När Afton­bladet når ­Shivan Osman, ställ­företrädande ­butikschef, är han inte medveten om att de stod en platta starköl på dryckeshyllan. När han undersöker saken och återkommer har han tagit bort ­flaket från hyllan.

– Det har blivit en felleverans. Det är säkert en praktikant som har skickat fel från ölföretaget, ­säger han.

Borde inte kassapersonalen ha reagerat på att varan inte gick att slå in?

– Jo, de måste självklart vara uppmärksamma, det här ska jag ta med dem på en gång, säger Shivan Osman.