Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Experten: ”Instagram-erans första rojalistiska baby?”

Uppdaterad 2015-09-07 | Publicerad 2015-09-04

Victoria gravid igen - hela sändningenVictoria gravid igen - hela sändningen

I dag valde Hovet att använda Instagram för att avslöja att kronprinsessan Victoria väntar sitt andra barn.

Nu hyllas strategin av experterna.

– Man kommer närmare folket, säger Nina Jansdotter.

I dag släppte Hovet nyheten om att kronprinsessan Victoria och prins Daniel väntar sitt andra barn. Men det var inte genom ett traditionellt pressmeddelande som nyheten först förmedlades utan via Hovets konto på Instagram.

Därmed blir det svenska kungahuset bland det första i världen att berätta en så stor nyhet via Instagram.

– När prins William och Kate Middleton gifte sig kallades det för Youtube-generationens bröllop så det här kanske är Instagram-erans första rojalistiska baby, säger sociala medier-experten Brit Stakston.

Nina Jansdotter, som också arbetar med sociala medier, är inte förvånad över att Hovet väljer att gå ut med nyheten på Instagram.

– Genom Instagram kommer man närmare folket med nyheterna. Det blir mycket mer personligt än ett traditionellt pressmeddelande och det är så människor vill ha det.

Dessutom får följarna en känsla av exklusivitet.

– De får ta del av den här stora nyheten först. Så gör ju många företag i dag just för att man vill ha aktiva följare.

”Det du skriver där kan inte förvanskas”

Men det finns också en annan anledning till varför Hovet att kommunicera via sin egen kanal.

– Det du skriver där kan inte förvanskas av någon. Skickar du ut ett pressmeddelande eller ringer en reporter kan de vinkla nyheten på sitt sätt men en social mediekanal äger man helt själv, säger Nina Jansdotter och fortsätter:

– Hovet har ju också fått kritik för att lägga locket på men när de går ut på det här sättet är det ett tecken på att man faktiskt vill vara med. Det är positivt att de vill bli mer sociala.

Nina Jansdotter tror att fler kungahus kommer ta efter Hovet.

– Det är inte sista gången vi ser en nyhet av den här digniteten som presenteras på sociala medier.

Brit Stakston anser att Hovet haft en tydlig sociala medier-strategi ända sedan prinsessan Estelle föddes.

– Hovet är väldigt duktiga på innehållsmarknadsföring och på att ge ut pusselbitar i berättelsen om sig själva.