Swedbank stoppar billiga kuvert
Publicerad 2015-08-12
Swedbank har skickat känsliga uppgifter i kuvert av så dålig kvalitet att de i vissa fall har spruckit. Nu stoppas de av banken, rapporterar SvD Näringsliv.
– Det har varit en brist i rutinerna, säger Claes Warrén på Swedbanks kommunikationsavdelning, till tidningen.
Det finns fler problem än att de billiga kuverten, som innehåller känsliga uppgifter om dödsbon, lätt spricker. Dessutom saknar de mönster på insidan vilket gör dem lätta att se igenom.
– Vem som helst kan kika in i ett sådant kuvert och se vad som är i det, säger en jurist som skött bouppteckningar till SvD Näringsliv.
Och nu väljer alltså banken att stoppa alla utskick.
– Det är klart att kvaliteten inte är tillräckligt bra om kuverten går sönder och om de inte skyddar information som de ska, säger Claes Warrén.
Enligt SvD sparar banken cirka 2 öre per kuvert på de billigare kuverten. Men enligt Swedbank är det inte av besparingsskäl som man valt dem, utan ska bero på rutiner på det dotterbolag som hanterar förfrågningar om dödsbon i Litauen. Kuverten kommer nu att ersättas av kuvert av samma standard som banken använder i Sverige.
– Inga kunder ska behöva känna att deras integritet är i fara. Vi kommer se över våra rutiner av utskick till svenska kunder från verksamheten i Baltikum, säger Claes Warrén.