Stor brand på lastfartyg – 17 personer ombord
Uppdaterad 2021-12-05 | Publicerad 2021-12-04
Branden rasar på lastfartyget utanför Göteborg sedan lördagseftermiddagen.
17 personer är kvar ombord och under natten deltog kustbevakningens största fartyg Poseidon i släckningen.
– Hon har riktigt stora vattenkanoner, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.
Den massiva räddningsinsats pågick ännu under natten mot söndagen utanför Göteborg efter att ett stort lastfartyg med virke börjat brinna.
Kustbevakningen tog under kvällen över ledningen av insatsen och kallade ut sitt största fartyg: Poseidon.
– Hon är delvis byggd för att släcka kraftiga fartygsbränder, säger Valdemar Lindekrantz, kommunatör på Kustbevakningen.
Under dagen försökte besättningen och specialutbildade brandmän begränsa branden, men den fortsatte att sprida sig.
– En bogserbåt har vänt fartyget så att vinden inte blåser lågorna in mot fartyget. Vi hoppas det ger effekt och med Poseidon kan vi spruta mängder med vatten, säger han.
Vid 22-tiden var 17 personer i besättningen fortfarande ombord tillsammans med 13 brandmän.
– Det brinner i ett utrymme i fören. Besättningen befinner sig i aktern där kommandobryggan och hytterna ligger, säger Valdemar Lindekrantz.
Fullt utvecklad brand
Besättningen slog larm om branden vid 14.35 på lördagen.
– Det är en utvecklad brand ombord och vi har en väldigt stor insats. 17 personer är ombord. Vi har inga uppgifter om att någon ska vara skadad i nuläget, sa Isac Östman på assisterande sjöräddningsledare på Sjö- och flygräddningscentralen, strax efter larmet.
Det 177 meter långa fartyget Almirante Storni är lastat med virke och seglar under liberiansk flagg. Det var på väg från Ljusne i Söderhamn till Göteborg och låg för ankar utanför Vinga när branden bröt ut.
Sjö- och flygräddningscentralen har under lördagen lett insatsen och larmat ut stora resurser.
– Vi har sex båtar omkring den brinnande båten just nu. Det bara brinner mer och mer. Kaptenen vill inte evakuera besättningen ännu, säger Anders Lännholm, räddningsledare på Sjö- och flygräddningscentralen, vid 16-tiden.
Nato-fartyg ryckte ut
En dansk och två svenska räddningshelikoptrar kallades snabbt ut till branden.
– Vi har en helikopter redo som kan ta upp alla i besättningen på en och samma gång. Men kaptenen vill inte det i nuläget. Och det är kaptenen som bestämmer. Men det gäller att inte ta beslutet för sent, säger Anders Lännholm.
Även militärfartyg från Danmark och Portugal anslöt till insatsen. Den portugisiska fregatten är ett Nato-fartyg som av en slump befann sig i närheten.
Kaptenen vägrar evakuera
Under tidiga söndagsmorgonen hade branden begränsats, men var ännu inte helt under kontroll.
– Vi brassar på med så mycket vatten som möjligt. Det är väldigt svårt att släcka i och med att det brinner djupt inne i lasten, sa Valdemar Lindekrantz till TT.
Kustbevakningen uppskattar att mellan 50 och 70 meter av det 177 meter långa fartyget är påverkat. När elden är helt under kontroll kommer båten att bogseras in till kaj.
– I nuläget är det bättre att bekämpa branden där hon ligger till sjöss än att dra in henne till land.
För dialog med rederiet
Vid 22-tiden hade Kustbevakningen och räddningstjänsten tagit över insatsledningen från Sjö- och flygräddningscentralen, JRCC.
– Vi sitter vägg i vägg med JRCC och har samverkat hela dagen med dem och andra aktörer. Deras huvuduppgift är sjöräddning och livräddande insats. Det är nu över och vi fokuserar nu på att släcka fartyget och säkra miljön, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.
Hittills har inga läckage upptäckts. Det finns i nuläget ingen prognos när branden kan vara under kontroll.
– Poseidon är högre än de båtar som hittills varit där. Hon kan spruta vatten på elden istället för att bara spruta vatten från sidan. Vi kommer sannolikt arbeta med släckningen hela natten, säger han.
På lördagskvällen hölls möten mellan bland annat Kustbevakningen, räddningstjänsten, sjöräddningen, Sjöfartsverket, Polisen, Göteborgs hamn och andra inblandade aktörer.
– Det är många myndigheter och aktörer som samverkar. Vi för också en dialog med rederiet och överväger om och hur vi kan bogsera fartyget till land för eftersläckning och inspektion av skadorna. Men först måste vi få kontroll över elden, det är prioritet, säger han.