Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

”Fackordföranden tar med vän på resorna”

Uppdaterad 2017-11-27 | Publicerad 2017-03-24

Transports ordförande Lars Lindgren gör lite som han vill med fackförbundets pengar, uppger källor till Aftonbladet.

I över ett år bodde hans son i förbundets lägenhet i Stockholm, och på flera resor – som förbundet betalat – har Lindgren haft med sig en vän.

– Det är ingen som vet vad han gör på de där resorna, om han arbetar eller har semester, säger en anställd.

Transports förbundsordförande Lars Lindgren lämnar Almedalen på torsdagen den 7 juli 2016.

Hans kollegor tror att han ska åka ensam på en tjänsteresa i Europa.

Men på båtresan mellan Trelleborg och Travemünde bokar han in två vuxna i en hytt och räkningen lämnas in till förbundet.

Kostnad: 2 577 kronor.

Källor som Aftonbladet pratat med säger att Transportbasen tagit med sig en vän på flera affärsresor som medlemmarna fått bekosta, och att han gör lite som han vill med förbundets pengar.

Aftonbladet har tagit del av fler hotellbokningar som Lindgren gjort under Europaresan, då facktoppen bokat dubbelrum.

I Luxemburg bokar han in ett dubbelrum på ett fyrstjärnigt spahotell – och likaså i Lübeck, där han bor på ett fyrstjärnigt hotell i närheten av centrum.

Alla hotellkostnader läggs på förbundet.

– Det är ingen som vet vad han gör på de där resorna. Om han arbetar eller har semester, säger en anställd.

Åker varje år

När Aftonbladet ringer Lars Lindgren vill han inte gå närmare in på vad han gjort på resan, eller vem han haft med sig. Det är en Europaresa som han gör varje sommar, säger han.

– Jag åker ner till Europa för jag ska delta på en del möten som finns på olika ställen. Och där träffar jag lite folk som jag känner. Det är inga konstigheter, jag har människor som jag känner där helt enkelt, säger Lars Lindgren.

Även när det gäller Transports bostäder så tar han sig friheter, enligt Aftonbladets källor:

– Alla vet om att Lindgrens son utnyttjat hans tjänstebostad och flera inom förbundet irriterar sig på det.

Transport äger flera lägenheter i Stockholm, en av dem ligger bara ett stenkast från exklusiva Strandvägen.

Där ska Lars Lindgren bo när han arbetar i huvudstaden.

Men enligt flera källor har Lindgrens 38-årige son bott i lägenheten under minst ett års tid, och notan hamnar återigen på medlemmarna.

När Aftonbladet ringer anonymt och utger sig för att vara en annan person så bekräftar sonen att han bott där.

– Ja, det stämmer. Men det är ju egentligen en arbetarbostad, säger han.

Lindgrens son, som i dag bor i södra Sverige, skriver även på Facebook att han bott i Stockholm.

”Jag är pappa”

Flera anställda säger att styrelsen länge känt till att sonen bott i lägenheten, men att ingen har sagt ifrån.

Lars Lindgren bekräftar att sonen tidigare bott i lägenheten med honom under ett och ett halvt års tid, när han studerat i Stockholm. Och säger att det inte har varit något hemligt med det.

– Jag har haft min son boende hos mig för att hjälpa honom i en mycket prekär situation i bostadsmarknadens Stockholm.

– Jag är inte bara förbundsordförande, jag är dessutom pappa. Jag hjälper faktiskt min son om jag kan göra det och vi har inte några som helst regler som förbjuder detta, säger Lars Lindgren.

Ordföranden ser inte att det skulle sticka i ögonen på medlemmarna att sonen fått bo gratis i Transportarbetareförbundets lägenhet.

– Nej det tror jag inte. Förbundet har ett antal lägenheter som vi har köpt, som vi äger och betalar avgift för. Sen så bor jag där, och betalar förmånsskatt för det. Jag tror faktiskt att våra medlemmar är så pass kloka att de förstår att jag hjälper min son i en sådan här situation, säger Lars Lindgren.

Inget privat i journalen

I jobbet kör Lars Lindgren runt i Transportarbetareförbundets bil, en Volvo av nyare modell.

Lindgren kör bilen både i och utanför arbetet, trots att det är en bil som ska stå parkerad i förbundets garage när den inte används i tjänsten.

Lindgren kör bland annat till en adress i en Stockholmsförort där han övernattar.

Men när Aftonbladet granskar resorna i bilens körjournal hittar vi inte en enda privat resa.

Den 27 januari 2015 kl 13.45 får Lindgren en parkeringsbot i Stockholmsförorten dit han har kört privat.

För den aktuella dagen hittar vi ingen notering om resa i körjournalen.

Under Lindgrens semester i augusti förra året, stod förbundets bil parkerad på hans privata adress i södra Sverige.

– Det är upprörande om han använder den i privat syfte, då betalar han varken bensin eller milkostnader. Det blir ju skattebrott till slut, säger en anställd inom förbundet.

”Köper korv”

När vi frågar Lars Lindgren om bilen förnekar han att han använder bilen privat, annat än att på sin höjd ”stanna förbi och köpa en korv på 7-Eleven”.

– Vi är ett nationellt förbund. Vi har 25 olika avdelningar som jag besöker då och då, och då kör jag bil dit. Om jag är i Göteborg – och jag bor utanför Helsingborg – då kör jag inte upp och parkerar bilen i Stockholm, säger Lars Lindgren.

Lars Lindgren bekräftar att han inte skrivit upp något privat användande av bilen.

– Jag skriver upp milen i körjournalen, mellan vilka orter och hur många kilometer det är.

Där ska man väl skriva upp när man använder bilen privat?

– Ja det står i körjournalen om det är i tjänsten eller privat, så är det.

Har du gjort det, när du använder bilen privat?

– Nej, jag markerar att det är tjänsteresor, säger jag ju. Sen att jag landar till på 7-eleven och köper en korv eller något annat, det räknar jag in i den tjänsteresan. Och jag förutsätter att de andra gör likadant.

Hänvisar till en maktstrid

Lars Lindgren tycker inte att han brustit i omdöme, vare sig när det gäller spritnotor, resor, lägenheten eller förbundets bil.

– Nej, absolut inte. Jag blir ju reviderad och kontrollerad av våra revisorer varje år. Och varenda år ska förbundsstyrelsen godkänna verksamhetsberättelsen och förvaltningsberättelsen. Om någon annan hade haft en uppfattning att jag brustit i omdöme, är jag säker på att de hade sagt till mig, säger Lars Lindgren.

Att sakerna kommit till ytan ser han som en del av en intern maktstrid inom Transportarbetareförbundet.

– I maktkampens kölvatten blir det naturligtvis så här, att man vill använda olika sätt för att skada mig, men sånt får man leva med, säger Lars Lindgren.