Nu börjar Facebook med reklam i mobilen
Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-02-06
Måste dra in mer pengar
Facebook siktar på att börsnoteras i maj.
Till dess gäller det att få upp värdet på företaget maximalt.
En väg dit är annonser i din hittills reklamfria mobil-app.
Det är affärstidningen The Financial Times som avslöjar Facebooks planer för att dra in mer pengar – att sälja annonser även i mobilversionen.
Annonserna kan komma redan om några veckor, i början av mars.
– Börsnoteringen leder till ännu större krav på intäkter. Man måste komma upp i större nivåer än hittills, intäktsmodellen måste bli tydligare, säger Brit Stakston, mediestrateg på JMW Kommunikation.
Hittills har Facebook-appen varit annonsfri, något många användare glatt sig över.
Behöver nya intäkter
Det var förra veckan det blev känt att Facebook lämnat in en ansökan om att noteras på den amerikanska börsen. Företaget beräknas få ett börsvärde på runt 100 miljarder dollar. Men för att klara att leva upp till den höga värderingen behöver man hitta nya intäktskällor.
Att sälja annonser mot mobilanvändarna kan bli ett sådant sätt att håva in ännu mer pengar och därmed höja värdet inför den väntade börsnoteringen i maj.
– Det de drog in förra året matchar kanske inte börsnoteringen och de förväntningar som finns. Men det här är en naturligt utveckling även utan börsnoteringen, säger Brit Stakston.
Aktiva mobilanvändare
Företaget har själv uppgett att det vid årsskiftet hade 845 miljoner aktiva användare. Drygt hälften av dessa använder Facebook främst genom mobilen eller genom sin mobila surfplatta. Och andelen mobila användare ökar.
– De som använder Facebook i mobilen är dessutom mer aktiva än de som endast använder via skärmen, säger Brit Stakston.
Facebook har flaggat för att bristen på inkomster från mobilanvändarna kan ge en negativ effekt på företagets vinster. Förra året omsatte företaget cirka 3,71 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 25 miljarder kronor. Vinsten landade på en miljard dollar.
Kommer testa oss
Facebook ska, tillsammans med flera reklambyråer, ha diskuterat möjligheten att visa sponsrade inlägg i användarnas nyhetsflöde.
För Facebook blir det en utmaning att balansera aktieägarnas intressen med användarnas, som kan vara ovilliga att ta emot alltför många reklammeddelanden i sina telefoner.
– Så länge reklamen inte försvårar min möjlighet att interagera och informationen är relevant, kan den uppskattas. Men Facebook kommer säkert testa oss och se hur mycket vi klarar och var gränsen går. Det kommer hända mycket den närmaste tiden, säger Brit Stakston.