Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Rulltrappskaos fortsätter i Stockholm – SL har stoppat betalning

Publicerad 2019-06-17

Stopp igen i rulltrappan vid stationen Stockholm City. Rulltrapporna från Otis har drabbats av mängder av fel ända sedan invigningen 2017. Enligt SL trasslar det någonstans varje dag.

Rulltrappor står still varenda dag vid de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan. Trots att de lagats efter förra sommarens stora haveri fortsätter problemen. Rulltrapporna drabbas löpande av småfel och var enligt SL undermånliga ända från start, rapporterar P4 Stockholm.

– Vi kommer att rikta ekonomiska krav mot Otis för de merkostnader som haveriet förra sommaren inneburit, säger Claes Keisu, presskommunikatör vid Trafikförvaltningen i Region Stockholm, till P4.

Utöver kommande krav mot Otis håller SL just nu inne en slutbetalning till Trafikverket på 180 miljoner kronor. Man undersöker också vilka kostnader de undermåliga rulltrapporna kommer att generera framöver, till exempel i form av större underhållsbehov.

Citybanan med stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan invigdes med stor pompa sommaren 2017.

Dåvarande trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), besöker besöker pendeltågstationen Stockholm City på Citybanan ett par månader innan öppningen.
Ett av många problem som tvingat SL stänga rulltrappor vid de nya stationerna av bland annat säkerhetsskäl. Här en kopplingshalva från en rulltrappa som skenade förra året vid Citybanan.  Delen ska vara blank och ren men hade rostat efter bara ett år.
Den påkostade stationen Stockholm City. Rulltrapporna har krånglat varenda dag sedan invigningen 2017.
Statsminister Stefan Löfvén åker rulltrappa som fungerar vid invigningen av nya Citybanan för två år sedan.
Det spektakulära konstverket som kallas ”Marilyns kjol” är ett av många konstvek i den påkostade nya City-stationen. Verket heter egentligen ”Pendlarkatedralen" och skapades av konstnären Karin Lindh.