Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Gymnasieelever tillbaka i skolan: ”Förstår inte tajmingen”

Uppdaterad 2021-04-14 | Publicerad 2021-04-13

I nästan tre terminer har gymnasieeleverna läst helt eller delvis på distans.

Men nu efter påsklovet är skolan för första gången öppen efter att det nationella distanskravet slopades.

– Jag förstår bara inte tajmingen riktigt, säger eleven Nik Sabzi.

När gymnasieeleverna kom tillbaka från påsklovet på måndagen var det första skoldagen utan krav på distansundervisning.

Reaktionerna bland gymnasieeleverna var blandade.

– Det känns lite konstigt att man tänker att alla ska komma tillbaka till skolan just nu. Jag förstår bara inte tajmingen riktigt, säger Nik Sabzi, som går trean på Kungsholmens gymnasium i Stockholm.

Esther Eriksson, Johanna Ragnarsson och Esther Öfverberg har saknat att träffa vänner i skolan.

– Det känns jättebra, för varken jag eller mina klasskamrater eller någon annan i skolan som jag har hört mår bra av att ha distansundervisning. Så det är väldigt roligt, säger Hanna Cederlund, som också går på Kungsholmens gymnasium.

Hanna Cederlund är glad att det inte längre finns ett krav om fjärrundervisning.

Unga mår sämre

Sedan mars förra året har alla gymnasieelever helt, eller delvis, läst på distans.

Men Folkhälsomyndigheten bedömde att ungas psykiska hälsa blivit sämre under pandemin och att elever har svårt att tillgodogöra sig undervisningen på distans. Sedan 1 april är det nationella kravet därför borta.

Nu är det i stället upp till skolornas huvudmän att själva bestämma hur snabbt man vill gå tillbaka till undervisning i skolan.

– Vi har valt att inte gå upp i antal elever utifrån att vi fortfarande har höga smittal i Stockholm. Och att vi vill säkra så att vi har så säker miljö som det bara går, säger Jenny Rångeby, rektor på Kungsholmens gymnasium och Stockholms musikgymnasium.

Jenny Rångeby, rektor på Kungsholmens gymnasium och Stockholms musikgymnasium, längtar tills alla elever är tillbaka i skolan.

Där har man därför valt att fortsätta ha som mest hälften av eleverna på plats samtidigt, i minst två veckor till.

– För att ge våra elever och personal någon möjlighet att förbereda sig sa vi att vi beslutar om hur vi gör två veckor innan och efter påsklovet. Sen tar vi ett nytt beslut om organisationen av undervisningen om två veckor, för ett antal veckor framåt, säger Jenny Rångeby.