Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Hård kritik mot beslutet om tågvärdarna: ”Kommer gå åt helvete”

Publicerad 2023-03-01

Under onsdagen började hälften av alla pendeltåg i Stockholm rulla utan tågvärdar.

Avgångar ställdes in på samtliga linjer – facket beskriver det hela som en cirkus.

– Detta var exakt vad vi sa till dem, det kommer gå åt helvete, säger Rainer Andersson, viceordförande i Sekos pendelklubb.

I måndags kom beskedet – under onsdagen började det gälla. Hälften av alla pendeltåg i Stockholmstrakten kommer att köras utan tågvärdar. Något facket reagerare starkt mot. De menar att säkerheten inte kan upprätthållas utan värdar och att det blir omöjligt för lokförarna att hålla tidtabellen.

– Den här cirkusen kommer fortsätta och den har MTR och politikerna själva skapat, säger Rainer Andersson, viceordförande i Sekos pendelklubb.

Rainer Andersson, viceordförande i Sekos pendelklubb är kritisk till att hälften av alla tåg kommer köras utan värdar.

När tågen började rulla på onsdagsmorgonen gick SL ut med flera trafikmeddelanden om inställda tåg och uppmanade passagerare att välja andra trafikslag. Uppemot hälften av alla tåg var inställda under morgonen. Anledningen som SL hänvisade till var personalbrist.

– Vi har en hel del sjukskrivningar, vi gör olika avvägningar och har fått ställa in en del tåg, säger Maria Kronlund, presstalesperson på MTR.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har ett antal lokförare sjukskrivit sig i protest.

Rainer Andersson, tågvärd och viceordförande i Sekos pendelklubb menar dock att folk verkligen mår dåligt.

– Vi har och kan inte be folk sjukanmäla sig på detta sättet. Men folk mår skit, de gråter och är förtvivlade över situationen helt enkelt. De mår hur illa som helst, säger Rainer Andersson.

”Vi slåss för säkerheten”

Beslutet att köra en stor del av tågen utan värdar har varit på tal länge men i måndags kom det definitiva beskedet, två dagar innan det skulle genomföras.

– Vi bara skakade på huvudet. Det finns ingen personal som tror vi ska klara av det, vi visste att det skulle bli kaos, säger Rainer Andersson.

Kritiken från facket mot beslutet grundar sig främst i säkerhetsaspekten. De menar att det varken är möjligt eller säkert att köra ett tåg med runt 1500 resenärer ensam.

– Vi slåss i första hand inte för våra jobb, vi slåss för säkerheten. Det här beslutet är galenskap, säger Rainer Andersson.

Ansvarar för säkerheten

Förutom att se till att tågen går i tid, ansvarar tågvärdarna även tillsammans med föraren för säkerheten på tåget. Något som facket nu menar att man inte tar hänsyn till.

– När det händer något och det gör det dagligen, är det omöjligt för en förare att hålla tidtabellen. Samtidigt kan en förare slås ut, få problem med hjärtat eller liknande, då ska tågvärden kunna ta över situationen, säger Rainer Andersson.

Syftet med att dra ner på tågvärdarna är rent ekonomiska, menar Rainer Andersson. Genom att dra ner på personal kan pengar sparas in.

– SL minskar ersättningen till MTR för att tågvärdarna tas bort. Men den summa MTR sparar på att dra in antalet tågvärdar, är långt högre än den minskade ersättningen.

Vill inte kommentera protesten

MTR som kör pendeltågen på uppdrag av SL delar inte Sekos bild av situationen. De hänvisar till att Trafiknämnden tagit beslutet om förändringen och att de agerar på uppdrag av Trafikförvaltningen.

De hävdar att säkerheten står i centrum i deras arbete och att i princip alla deras lokförare har genomgått rätt utbildningar för att framföra tågen utan en värd. I mejl till Aftonbladet svarar MTRs presschef Erik Söderberg att: ”Säkerhet och trygghet är i särskilt fokus för MTR och Trafikförvaltningen i arbetet med denna modernisering och det har genomförts en rad riskbedömningar och riskanalyser under projektets gång.”

Erik Söderberg, presschef på MTR menar att de sätter trygghet och säkerhet i fokus.

Att en del lokförare och tågvärdar mår dåligt på grund av det nya beslutet har inte gått MTR förbi. Erik Söderberg skriver att de har förstått att ”förändringen i arbetssätt orsakar känslor hos en del av våra medarbetare”.

Uppgifterna om att lokförare ska ha sjukanmält sig i protest är inte något MTR vill spekulera vidare och inte heller något de menar att de kunnat förutspå. Samtidigt hänvisar de även till en generell lokförarbrist i Sverige, vilket gör MTR mer sårbara för sjukskrivningar just nu.

För att undvika inställda tåg och kaos i trafiken under resten av veckan har nu ett anpassat trafikupplägg tagits fram. De börjar gälla från och med imorgon och en vecka framåt. Trafiken kommer då att reduceras med 17 procent, ”Det görs för att våra resenärer ska få en stabilare och mer förutsägbar trafik” skriver Erik Söderberg, presschef på MTR.

Följ ämnen i artikeln