SAS-fackets uppmaning: Avbryt strejken och återgå till förhandlingsbordet
Publicerad 2022-07-10
Flygarbetarna ställer sig bakom SAS – och stöttar inte pilotfacket.
”Det är anmärkningsvärt att en personalgrupp sätter sina egna men också andras jobb på spel”, säger de i ett skriftligt uttalande som Aftonbladet har tagit del av.
Nu uppmanar de pilotfacken att stötta SAS ledning till fullo.
SAS-strejken går in på sin sjätte dag.
Efter långa förhandlingar mellan pilotfacken och SAS har de inte lyckats komma överens.
Organisationerna SAS Akademiker och SAS Ledarklubb går nu ut i ett gemensamt uttalande och ställer sig bakom flygbolaget och inte pilotfacket.
Bland annat uttrycker SAS Akademiker och SAS Ledarklubb att ”en ingenjör, ekonom eller en lastare behövs lika mycket som en pilot.”
– Vi tycker det är väldigt olycklig timing med en strejk i semestertider som drabbar så många. Det är både resenärer och medarbetare som får avbryta sina ledigheter för att lösa utmaningen, säger Anders Westman, ordförande för SAS Ledarklubb.
– I den situation som SAS befinner sig i nu riskerar strejken att köra företaget i konkurs och det vinner ingen på.
”Finns oro bland personalen”
Norska pilotförbundets ordförande Roger Klokset har tidigare sagt att man är redo att driva flygbolaget i konkurs.
SAS Akademiker och SAS Ledarklubb säger i sitt uttalande att det är djupt provocerande att pilotföreningarna i SAS säger sig vara villiga att strejka företaget i konkurs.
Anders Westman säger att risken med strejken nu är att ingen kanske har kvar sina jobb.
– Det är klart att det finns en oro bland personalen för att piloterna nu ska slå sista spiken i kistan, säger Anders Westman.
De vill att piloterna nu ska avbryta strejken.
– Vi tycker det vore klädsamt att avbryta strejken och återvända till förhandlingsbordet. Det är för många drabbade, även hotellnäringen drabbas med utebliven inkomst, säger Anders Westman.
”Svek mot kollegorna”
I det skriftliga uttalandet från SAS Akademiker och SAS Ledarklubb står det även:
”Vi fick säga hejdå till 40 % av våra kollegor, och de flesta har inte återanställts. Våra medlemmar har enligt normal praxis 9 månaders återanställningsrätt, så nu har deras tidsfrist löpt ut. Pilotgruppen däremot har 5 år. Hittills har de fått återanställa fler än 120 piloter.”
Samtidigt frågar sig fackklubbarna hur SAS nu ska återvinna förtroendet.
”Det är ett svek inte bara mot kollegorna i SAS, men också mot de trofasta resenärer som köpt flygbiljetter av SAS.”
”Akademikerna och Ledarna stöttar Anko van der Werff och SAS ledning tillfullo i arbetet med SAS Forward. Vi uppmanar pilotföreningarna att göra detsamma.”
Tidigare i veckan öppnade både pilotfacken och SAS för att hämta hem strandsatta resenärer.
Fotnot: Aftonbladet har utan framgång sökt pilotfacket.