Amalias bröllopsklänning försvann efter SAS-flygning
Uppdaterad 2022-07-02 | Publicerad 2022-07-01
30-åriga Amalia Stenbergs efterlängtade bröllop kan sluta utan både bröllopsklänning och vigselring.
Hennes incheckade bagage, med prioriteringsmärkning, har nämligen slarvats bort av flygbolaget SAS efter att hennes plan ställdes in.
– Nu är det inte många dagar kvar till bröllopet och trots att vi på egen hand hittat väskan får jag ingen hjälp att få ut den, säger hon till Aftonbladet.
Amalia och hennes holländska fästman ska gifta sig den 9 juli på hennes hemort, en by utanför Luleå. De båda bor i Rotterdam och skulle tillsammans åka hem den 23 juni och förbereda inför bröllopet.
Väl på flygplatsen Schiphol, i Amsterdam, när de checkat in sina bagage och gått igenom säkerhetskontrollen, fick de veta att SAS-planet hem till Sverige var inställt.
– Jag hade köpt en helt ny resväska och i den packat ner min bröllopsklänning, min vigselring, smycken och skor till bröllopet, en fin champagne. Ja, i princip allt jag skulle ha på mig under min bröllopshelg.
Men Amalia hade fått sin väska märkt med en orange tag som visar att väskan har värdefullt och viktigt innehåll. Därför kände hon sig inte orolig över att väskan redan var incheckad.
– Personalen på flygplatsen hade lovat att de skulle omdirigera väskan så att den kom med samma plan som vi skulle bokas om till, så det kändes lugnt.
”Total hopplöshet”
Totalt blev resan 22 timmar försenad och paret fick dessutom övernatta på Arlanda innan de äntligen var framme i Luleå på fredagsmorgonen – dock utan bagage.
– Vi kollade efter väskorna både på Arlanda och i Luleå. Då började det kännas som total hopplöshet. Men samtidigt fanns hoppet att allt skulle lösa sig snabbt eftersom 95 procent får tillbaka sitt bagage inom 24 timmar.
Efter otaliga telefonsamtal till både SAS och Amsterdams flygplats kom paniken och Amalia började inse att hon kanske inte skulle få tillbaka sin väska.
– Då sa min bästa vän att jag kunde efterlysa min väska i en Facebook-grupp som heter Heja livet. Och den responsen jag har fått har varit underbar. Så fina människor det finns, som vill låna ut sina brudklänningar och har försökt dra i olika kontakter.
Rekommenderar airtag
Men på fredagen gjorde Amalias svärföräldrar i Holland ett sista försök och åkte ut till flygplatsen i Amsterdam.
– Efter 3,5 timmar lyckades de lokalisera att min väska är kvar där. Men Avia Partners, som är underleverantörer till SAS, vägrade dock att hjälpa till att hämta ut bagaget. Så nu vet jag inte vad jag gör.
Amalia vill varna andra resenärer som ska ut och resa i sommar att inte ha värdesaker i incheckade bagage – även om den är prioriteringsmärkt.
– Och jag rekommenderar verkligen att man lägger en airtag i sitt bagage, för då kan man följa bagaget i realtid.
Hon hoppas av hela sitt hjärta att SAS kan hjälpa henne få fram väskan i tid till bröllopet.
– Förhoppningsvis gifter man sig bara en gång, och jag vill så gärna att min fästman ska få se klänningen jag valt till vårt bröllop, säger Amalia.
SAS: Gör allt vi kan
SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman säger att hon har pratat med Amalia under kvällen och personligen ska se till att SAS gör allt de kan för att hon ska få sin väska till bröllopet.
– Vi vet att Amalias väska är på Schiphol, problemet är att det ligger hundratals väskor där och det är svårt att lokalisera just hennes. Men som sagt, vi ska göra allt vi kan i detta extraordinära ärende. Vi vet hur viktigt en bröllopsdag är.