Cambridge Analyticas metod för att vinna val: Sex, spioner och mutor
Uppdaterad 2018-03-22 | Publicerad 2018-03-19
Ukrainska sexarbetare, ex-spioner och mutor.
Kampanjbolaget Cambridge Analytica har i hemlighet verkat vid 200 val världen över – och använt sig av en rad smutsiga metoder, visar en granskning i brittiska Channel 4.
– Det är ingen vits att föra en valkampanj med fakta, säger bolagets vd Alexander Nix.
Bolaget utreds nu av brittiska Datainspektionen som väntas genomföra en razzia på huvudkontoret i London under dagen.
Cambridge Analytica har under senaste dagarna uppmärksammats för sitt arbete för Trump- och Brexitkampanjerna under 2016.
Bland annat har det visat sig att bolaget stulit och i det amerikanska presidentvalet använt personuppgifter om 50 miljoner Facebook-användare - för att kunna skicka ut personaliserade annonser till intressanta målgrupper.
På måndagen sände brittiska Channel 4 del två i en tredelad granskning av Cambridge Analytica – som avslöjar hur bolaget beskriver sin verksamhet i slutna rum och hur man ser på de folkomröstningar som man tjänat mångmiljonbelopp på.
”Allt handlar om känslor”
Tv-kanalens journalist har i dokumentären iklätt sig rollen som mellanhand för en förmögen familj i Sri Lanka som vill ta sig in i landets parlament.
Samtidigt som Channel 4:s dolda kamera rullar lägger vd:n Alexander Nix – ofta beskriven som den digitala gurun bakom Trump-kampanjen – ut texten om hur företaget verkat i skuggorna i över 200 val världen över, bland annat i länder som Tjeckien, Indien, Kina, Nigeria och Kenya.
– Det är ingen vits att föra en valkampanj med fakta. Vad det egentligen handlar om är känslor. Allt det handlar om är känslor, säger Alexander Nix.
Högt uppsatta företrädare för Cambridge Analytica och den falske kunden har mötts vid tre tillfällen på fashionabla hotell i London. Under ett möte i januari 2018 beskriver Alexander Nix ett scenario där bolaget, genom underleverantörer, skulle kunna skicka fram personer för att på film muta politiska motståndare.
– De kommer att erbjuda en stor summa pengar till kandidaten för att finansiera hans kampanj, i utbyte mot till exempel land. Allt filmas och sedan lägger vi ut det på nätet, säger vd:n.
Använder sexarbetare
Han beskriver också hur man kunde skicka fram ”några tjejer till kandidatens bostad”:
– Det jag säger är att vi skulle kunna ta med oss några ukrainare som är på semester om du förstår vad jag menar.
– Ukrainska tjejer är väldigt vackra och jag, jag upplever att det brukar fungera väldigt bra, lägger han till.
Alexander Nix med entourage beskriver också hur bolaget specialiserat sig på att arbeta ”i skuggorna”, hur man arbetar för att det inte ska finnas några som helst skriftliga spår av samarbetet.
– Vi har många kunder som aldrig skulle önska att vårt samarbete blir offentligt.
För att detta ska vara möjligt uppger han att Cambridge Analytica ”ofta använder sig av falska identiteter”.
– Många av våra kunder vill inte att det ska bli känt att de arbetar med ett utländskt bolag, så om vi börjar arbeta med varandra kan vi sätta upp falska identiteter och hemsidor, vi kan agera som studenter som arbetar med researchprojekt kopplade till ett universitet, vi kan vara turister. Det finns så många möjligheter vi kan titta på. Jag har stor erfarenhet av detta, säger Mark Turnbull, vd för avdelningen ”Political Global”.
Hittar skelett i garderoben
Samme chef på Cambridge Analytica förklarar också att bolaget arbetar med tidigare brittiska underrättelseagenter från MI5 och MI6 – för att kartlägga politiska motståndare.
– I tysthet hittar de diskret skeletten i garderoben och ger dig en rapport, säger han.
I en kommentar till Channel 4 förnekar Cambridge Analytica att bolaget sysslar med att ”gillra fällor, mutor eller så kallade honungsfällor för något som helst ändamål”.
Trots det blir bolaget nu föremål för utredning av de brittiska myndigheterna, rapporterar Reuters. Efter att Channel 4:s dokumentär sänts på måndagen meddelade landets informationskommissionär för dataskydd Elizabeth Denham att man planerar en husrannsakan hos Cambridge Analytica under dagen.